پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:28:49 - یکشنبه 29 بهمن 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
نظرات شنیدنی دانشجویان درباره پدیده‌ی نوظهور دوستیابی در شبکه‌های اجتماعی؛
بازی با احساسات پاک جوانان دانشجو در یک «کراش» تلخ +عکس
علاقه یک طرفه در بین دختران و پسران هم‌دانشگاهی در قالب این خنده‌ها و سرگرمی‌ها نوعی به سخره گرفتن احساسات پاک جوانانی است که به دنبال نیمه‌ی حقیقی گمشده خود می‌گردند و شاید با به دام افتادن در یک کراش، مسیر زندگی انها به طور کلی تغییر کند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ظهور شبکه‌های اجتماعی و پیشرفت روزافزون تکنولوژی باعث رشد سریع و قارچ‌گونه پدیده‌های اجتماعی و نوظهور شده است. به خصوص در فضایی مثل دانشگاه که انگیزه شور و نشاط برای فعالیت و استفاده از ابزار تکنولوژی جدید بیش از هر جایی به چشم می‌خورد.

یکی از پدیده‌های نوظهور در شبکه‌های اجتماعی، «کراش» است که در مدت زمان کمی به سرعت رشد کرد و هم‌اکنون در بسیاری از دانشگاه‌های سراسر کشور فعال شد.

پدیده‌ای که در وهله‌ی اول بسیار جذاب و برای نسل جوان، دانشجویان دختر و پسر که عموما در فضای دانشگاه دچار روزمرگی بوده و غالبا نیز مجرد هستند، جاذبه‌ی عجیبی ایجاد می‌کند.

اما کراش چیست؟
کراش به شخصی گفته می‌شود که به معنای واقعی عاشق شده است ولی معشوق خبری از این علاقه و عشق ندارد. تقریبا به عشق های عمیق پنهانی یا عشق های یک طرفه گفته می‌شود.

این عشق و علاقه تا زمانی کراش باقی می‌ماند که پنهان باشد وقتی که هر کدام از طرفین با خبر شود که کسی وی را دوست دارد از فاز کراش خارج می‌شود.

حالا چند وقتی است که این ابراز علاقه یک طرفه از سمت دانشجویان در فضای مجازی با راه انداختن کانال‌های کراش یابی تهییج و مسائل اینچنینی، ذهن دانشجویان را به طور عجیبی مشغول به خود کرده است.

چند نمونه از پست‌های تلگرامی کانال‌های کراش

تعداد بالای اعضای این کانال‌ها در بدو ایجاد شدن و انتشار سریع و چک شدن مداوم از سوی دانشجویان، نشان دهنده‌ی اقبال اولیه‌ی شدید دانشجویان به این پدیده است.

اما خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این باره به سراغ دانشجویان چند دانشگاه بزرگ تهران رفته و نظر آنها را درباره پدیده کراش جویا شده است.

جالب است که بر خلاف اقبال ظاهری دانشجویان به کانال‌های کراش اما نظر واقعی آنها بسیار جالب به نظر می‌رسد. دانشجویانی که از تلخی‌های این پدیده اجتماعی می‌گویند:

– کراش مقوله جالبی است و مسئله سرگرم کننده‌ای می‌باشد. ولی کراش برخلاف اسمش که جذاب است پدیده تلخی است.
– کراش هیجان داره و این که بدونید یکی روی شما نظر دارد خوب به هیجان اون اضافه می کنه.
– کراش یابی فضا کثیفی است این در شان یک دانشجو نیست که به هر کسی با یک نگاه عاشق بشود.
– کراش نوعی تعارض هست که به عشق منجر می شود به صورتی شبیه فیلم آتش بس و دخترآدم و پسر هوا پس از جنگ ودعوا و مشاجره به یک عشق بدل می شود.
– آدم نباید روی رابطه های بی پایه واساس وقت بگذارد و اصلا خود من وقتی در این کانال ها نمی گذارم
– کانال کراش یاب مزخرف ترین کانالی بود که می شد در آن عضو شد.
– این کانال ها بیشتر برای سرگرمی و تفریح است.
– کسی که تو این کانال مطلب می زاره بیشتر هدفش رسیدن به طرف مقابل نیست و صرف ابراز وجود می باشد.

و ادمین یکی از کانال‌های کراش‌یابی نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: این کانال صرفا جنبه فان داره زیاد جدی نگیرید.

چند نمونه دیگر از پست‌های کراش

چرا کراش؟
سوالاتی درباره این پدیده در حال شیوع که همچنان درحال فراگیر شدن هستش پیش می‌آید که چرا اصلا کراش؟ اصلا این کراش و مکروش‌ها به همدیگر می‌رسند و به خانه بخت می‌روند؟

چقدر احتمال دارد که مکروش مورد نظر از علاقه کراش فرد عاشق باخبر شود و به علاقه او پاسخ دهد و این کراش بودن را خاتمه دهد.

شاید جنبه فان و سرگرمی داشتن این پدیده رایج تر باشد بین دانشجویان تا این که دنبال این باشند که به فرد مورد نظر خود برسند.

به نظر می‌رسد علاقه یک طرفه در بین دختران و پسران هم‌دانشگاهی در قالب این خنده‌ها و سرگرمی‌ها نوعی به سخره گرفتن احساسات پاک جوانانی است که به دنبال نیمه‌ی حقیقی گمشده خود می‌گردند  و شاید با به دام افتادن در یک کراش، مسیر زندگی انها به طور کلی تغییر کند.

هرچه هست این پدیده عشق یک طرفه مدافعین و مخالفین زیادی به همراه خود دارد و باید تامل بیشتری روی آن داشت. مسئله‌ای که اولین و آخرین عوامل موثر بر آن خود دانشجویان هستند.

* گزارش از محمد کفیلی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi