پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:16:08 - جمعه 11 فروردین 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اولویت‌های آموزش عالی در سال ۹۶ از نگاه مسئولان/ آموزش عالی‌ِ کیفی در دستور کار دانشگاه‌ها
دانشگاه‌ها در سال ۹۶ کیفیت‌گرایی را مدنظر قرار دارند و به گفته مسئولان دانشگاهی، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و تجاری‌سازی طرح‌های پژوهشگران از اولویت‌های اصلی آموزش عالی در سال جدید است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری فارس، دانشگاه‌ها در سال گذشته اهدافی را برنامه‌ریزی کرده بودند که به گفته مسئولان دانشگاهی برخی از این اهداف محقق شد و برخی دیگر به دلایلی نظیر کمبود بودجه محقق نشد.

مسئولان آموزش عالی برای سال ۹۶ نیز علاوه بر ادامه برنامه‌های طولانی مدت، برنامه‌های دیگری را مدنظر قرار داده‌اند که به گفته خودشان آموزش عالی با کیفیت در رأس این برنامه‌هاست.

وزیر علوم و رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد به عنوان متولیان دو نهاد آموزشی کشور در روزهای پایانی سال گذشته بر کیفی‌گرایی در آموزش عالی تأکید کردند.

* فرهادی: مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها از عمده‌ترین برنامه‌های ماست

محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اجرای کامل طرح ساماندهی آموزش عالی و تأکید بر فعالیت آموزش‌های مهارتی را برای سال ۹۶ در دستور کار داریم و مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها عمده‌ترین برنامه ماست.

* ولایتی: کیفیت در دستور کار است

علی اکبر ولایتی رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد کمیت خوبی دارد و اکنون باید گفت «علیکم بالکیفیت».

وی افزود: توسعه کمی برای دانشگاه آزاد کفایت می‌کند باید به دنبال ارتقای کیفی باشیم.

* سیدضیاء هاشمی: توسعه تعاملات بین‌المللی را با تأکید بیشتر ادامه می‌دهیم

سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: یک بخش برنامه‌های جاری است که در حوزه‌های مختلف، روند توسعه‌ای که در سه سال گذشته داشتیم در سال آینده نیز تداوم می‌یابد و بخش دیگر برنامه‌های خاصی است که بر روی آن تأکید داریم.

وی افزود: در یک سال و نیم گذشته برنامه توسعه تعاملات بین‌المللی را آغاز کردیم که سال ۹۶ باید این برنامه‌ها با تأکید بیشتری ادامه دهیم.

* میرزاده: ادامه مسیر دانش‌بنیان و تجاری‌سازی طرح‌ها در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه مقام معظم رهبری بنیانگذار تفکر دانش‌بنیانی در کشور بوده‌اند، اظهار داشت: مدل دانش‌بنیانی در دانشگاه آزاد شکل گرفته است و تمام طرح‌های ما در این مدل قرار می‌گیرد، به‌طوری‌که بیشتر طرح‌های دانشگاه آزاد سفارش‌محور و مشتری‌محور هستند.

وی اضافه کرد: اولویت ما برای سال ۹۶ ادامه مسیر دانش‌بنیان و تجاری‌سازی طرح‌ها در دانشگاه آزاد است.

میرزاده گفت: ما همچنین در کنار این مجموعه‌های دانش‌بنیان طرح «ساها» را راه‌اندازی کردیم که این مجموعه دارای ۷ هزار و ۶۰۰ آزمایشگاه و ۳ هزار و ۴۰۰ کارگاه است که خدمات این مجموعه به تمام پژوهشگران کشور و حتی پژوهشگران صنایع نیز ارائه می‌شود.

میرزاده افزود: سال ۹۶ برای افزایش بیشتر کیفیت آموزشی و تجاری‌سازی محولات دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کردیم و شعار مالی سال نیز صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌هاست، سعی داریم اتکای دانشگاه به شهریه را هم کاهش دهیم.

* سلیمی: تکمیل پروژه‌های عمرانی اولویت دانشگاه علامه است

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: کتابخانه مرکزی دانشگاه هنوز کامل نشده که سال‌ آینده برای تکمیل آن برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود:‌سال ۹۶ ساخت دو دانشکده جدید را آغاز می‌کنیم که یکی از آنها مربوط به دانشکده علوم اجتماعی است و برای دیگری هنوز تصمیم نگرفتیم.

تعمیق آموزش‌های مهارتی و تکمیل پروژه‌های عمرانی دانشگاه اولویت دانشگاه علامه در سال ۹۶ است،

* شریعتی‌نیاسر: تأکید بیشتر بر امر کیفیت و رعایت قوانین

مجتبی شریعتی‌نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به برنامه وزارت علوم برای بازنگری تمام رشته‌های با بیش از ۱۰ سال سابقه، گفت: حدود ۸۵ درصد رشته‌هایی که بیش از ۱۰ سال سابقه داشته، بازنگری شده است.

وی افزود: رشته‌هایی که تاکنون بازنگری نشدند نیز با همکاری بخش‌های مختلف و جامعه دانشگاهی و به خصوص بخشی از رشته‌هایی که در اختیار شورای تحول علوم انسانی است، مورد بررسی نهایی قرار می‌گیرد و امیدواریم در سال ۹۶ به صددرصد بازنگری برسیم.

وی گفت:‌ امیدوارم سال ۹۶ سال نشاط،‌ همدلی و همکاری آحاد دانشگاهی باشد و با توجه به شواهدی که در دانشگاه‌ها هست افق بسیار خوبی را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم امسال جامعه دانشگاهی به کیفیت و رعایت ضوابط و قوانین توجه بیشتری داشته باشد و زمینه‌هایی که در دانشگاه‌ها وجود دارد چنین وضعیتی را نوید می‌دهد.

*سبحان‌اللهی: مأموریت‌گرایی دانشگاه در اولویت است

محمدعلی سبحان‌اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: تعیین مأموریت دانشگاه اولویت ما در سال ۹۶ است به طوری که در سال آینده به سمت مأموریت‌گرایی حرکت می‌کنیم.

* فتوحی: ساماندهی پژوهشکده‌های دانشگاه شریف را در دستور کار داریم

فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف از فعالیت این دانشگاه در حوزه فناوری و اطلاعات خبر داد و گفت: در حوزه فناوری اطلاعات زیر ساخت‌های خوبی را ایجاد کرده‌ایم اعم از دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها و امیدواریم در سال ۹۶ بتوانیم به میزان زیادی بر روی مسائل پژوهشی و تجاری سازی به خصوص کار کردن در راستای کیفی کاری پژوهشی دانشگاه گام برداریم.

رئیس دانشگاه شریف یادآور شد: زمینه‌های میان رشته‌ای نیز که مورد نیاز دانشگاه است یکی دیگر از برنامه هایی است که در اوایل ۹۶ آغاز خواهد شد. کار تدوین آن رو به پایان است همچنین ساماندهی وضعیت پژوهشکده‌های دانشگاه و تدوین آئین نامه‌ها و اساسنامه‌های مرتبط با آنها را نیز در دستور کار داریم.

* معتمدی: ادامه برنامه‌های راهبردی دانشگاه امیرکبیر هدف ماست

سیداحمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هر سال باید گام‌هایی را در راستای برنامه‌های راهبردی برداریم و ادامه برنامه‌های راهبردی را در سال ۹۶ مدنظر داریم.

*پیغامی: علوم انسانی اسلامی و کاربردی در دستور کار دانشگاه امام صادق(ع) است

عادل پیغامی معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اولویت ما بحث علوم اسلامی انسانی کاربردی است، مقوله حوزه جهان اسلام را در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و کتاب‌ها مدنظر می‌گیریم.

وی افزود: همچنین در حوزه خدمات پژوهشی مثل پایگاه‌های علمی، هوشمندسازی فعالیت کتابخانه‌ای و بانک اطلاعاتی نیز برنامه ریزی‌هایی داریم.

* برخورداری: تبدیل دانش به فناوری اولویت اول دانشگاه است.

محمدعلی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: بحث پژوهش و تجاری‌سازی طرح‌ها مدنظر ماست و تبدیل دانش به فناوری را در دستور کار داریم.

* نیلی احمدآبادی: بررسی چالش‌های اصلی کشور در پژوهش‌های دانشگاه تهران

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: اجرای برنامه پنج ساله دانشگاه تهران و بررسی چالش‌های اصلی کشور در پژوهش‌های دانشگاه از جمله برنامه‌های ماست.

وی افزود: همچنین طرح توسعه دانشگاه تهران در قالب شهر دانش را هم درنظر داریم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi