پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:01:25 - پنجشنبه 1 تیر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
یادداشت دانشجویی؛
اندر حکایت ولیعهد جدید عربستان
انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید عربستان بی تردید با موافقت آمریکایی ها بوده و از ایده ی جدید واشنگتن برای آینده سعودی و منطقه حکایت دارد.

به گزارش “دانشجوآزاد” شبکه العربیه عربستان اعلام کرد که پادشاه سعودی با صدور فرمانی، محمد بن نایف را از سمت ولیعهدى عربستان برکنار و محمد بن سلمان پسر شاه عربستان را  به عنوان ولیعهد انتخاب کرد. انتشار این خبر یعنی، موجی از درگیریهای درون خانوادگی در خاندان سلطنتی به وجود خواهد آمد.

میدانید که عبد العزیز بن عبد الرحمن (مؤسس حکومت  سعودی) وصیت کرده بود که تا کسی از فرزندان پسر زنده است، حکومت نباید به نوادگان برسد و اینجوری بوده که از بعد مرگ وی تا حالا، پادشاهی از برادری به برادر دیگر رسیده است. و این براى اولین بار است که در عربستان پسر شاه به عنوان ولیعهد انتخاب مى شود.

اینکه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان شود موضوع قابل انتظارى بود. پدرش دو بار ولیعهدهاى خود را تغییر داد تا زمینه سلطنت به پسرش برسد. برادرى هم که نداشت تا طبق قوانین عربستان ولیعهدش شود.

 

اما چرا از همان ابتدا ملک سلمان پسر خود را به سمت ولیعهدى انتخاب نکرد و اکنون بعد از حدود سه سال دست به چنین کارى زد؟ به این خاطر که محمد که اکنون ٣٢ سال سن دارد در گذشته هیچ تجربه حکومت دارى نداشت. از طرفی محمد بن نایف که به عنوان وزیر کشور و ولیعهد انتخاب شده بود بسیار با تجربه بود. ملک سلمان سه سال پیش که قدرت را گرفت نیاز به فردى داشت که بتواند به او در تثبیت حکومتش در عربستان کمک کند و از طرفی به امریکا نزدیک باشد

حالا زمان گذشته در سه سال اخیر محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان بوده تجربیاتش بیشتر شده است

 

محمد بن سلمان در عربستان محبوب است.  او ایده هاى بزرگ، ایده هاى بسیار بزرگ اقتصادى در ذهن دارد و به مردم عربستان گفته است که مى خواهد اقتصاد این کشور را از وابستگى به نفت برهاند. محمد بن سلمان تا به عنوان وزیر دفاع انتخاب شد و تا نشان بدهد که در برابر ایران تا چه حد جدى است به یمن لشکرکشى کرد

 

این انتصاب بی تردید با موافقت آمریکایی ها بوده و از ایده ی جدید واشنگتن برای آینده سعودی و منطقه حکایت دارد.

 

همزمان شدن این اقدام با قطع روابط عربستان با قطر، پر رنگ شدن بحث نزاع عربستان با ایران و انتظارات دونالد ترامپ از عربستان (برای مهار ایران و نزدیکی اعراب به اسرائیل)  می تواند منطقه را وارد فاز جدیدی کند.

در حال حاضر محمد بن نایف (ولیعهد و وزیر کشور کنونی و فرزند ولیعهد سابق) و محمد بن سلمان (جانشین ولیعهد و وزیر دفاع کنونی و فرزند پادشاه) دو مدعی اصلی حکمرانی بعد از سلمان بن عبد العزیز می باشند و در مرتبه‌ی بعدی نیز متعب بن عبد الله (وزیر گارد ملی کنونی و فرزند پادشاه سابق) و بندر بن سلطان (سفیر اسبق عربستان در آمریکا، وزیر اطلاعات اسبق، رئیس شورای عالی امنیت ملی سابق و فرزند ولیعهد اسبق) از داعیه داران جانشینی ملک سلمان هستند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi