پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:20:37 - پنجشنبه 6 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
انتقال فناوری داروهای بیولوژیک ایرانی به ترکیه و مالزی
دبیر کل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران با تاکید بر اهمیت انتقال فناوری از ایران به سایر کشورها، گفت: برای اولین بار در صنعت داروسازی توانسته ایم انتقال فناوری به کشورهای ترکیه و مالزی داشته باشیم.

به گزارش “دانشجوآزاد” دکتر امیرحسین کارآگاه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: انتقال فناوری به کشورهای صاحب نام، نشان دهنده توانمندی و ظرفیت بسیار بالای کشور در این حوزه است که باید به نحو مطلوب از آن بهره برد.
وی به توانمندی ها و پیشرفت های کشور مالزی در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: مالزی به عنوان کشوری برخوردار از توانمندهای علمی بالا در بین کشورهای اتحادیه کشور های جنوب شرق آسیا (آسه آن)، متقاضی فناوری دارویی از ایران است.

** صادرات داروهای بیولوژیک ایرانی
کارآگاه به صادرات داروهای بیولوژیک ایرانی به کشورهای اطراف مانند روسیه، عراق، آذربایجان، ارمنستان، سوریه و قزاقستان اشاره کرد و گفت: بخش اعظم صاردات ما به کشور روسیه که خود صاحب فناوری و علم در این زمینه است، صورت می گیرد.
وی با اشاره به این که بیش از چهار سال از صادرات داروهای درمان بیماران MS می گذرد، اظهار کرد: ارزش سالانه صادرات داروهای شرکت های وابسته به این انجمن حدود ۴۰ میلیون دلار است.
دبیرکل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران اظهار امیدواری کرد که با گشایش های انجام گرفته میزان صادرات این مجموعه در سال های آتی افزایش چشمگیر یابد.
کارآگاه، ثبات روابط دیپلماتیک را موضوع مهمی در توسعه صادرات دانست و بیان کرد: سرمایه گذاری بسیار زیادی در کشور عراق برای صادرات دارو انجام گرفته است، اما نتوانستیم معادل این میزان سرمایه گذاری، بهره لازم را ببریم.
وی به حضور شرکت های بزرگ دنیا به عنوان رقیب جدی این مجموعه در کسب بازارهای بین المللی اشاره کرد و گفت: این شرکت ها سالیان زیادی است که در بازارهای بین المللی حضور دارند و رقابت با آنها کار ساده ای نیست و چالش های فراوانی به همراه دارد.

** تولید ۱۸ داروی بیولوژیک و نوترکیب
کارآگاه به تولید ۱۸ داروی بیولوژیک و نوترکیب در چند سال گذشته در شرکت های عضو این انجمن اشاره کرد و گفت: این اقلام سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جوبی ارزی به همراه داشته که پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۰، به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.
وی با اشاره به این که ما در برخی از داروهای این مجموعه بیش از ۹۰ درصد سهم بازار داخل را از نظر تعدادی به دست آورده ایم در حالی که از نظر ریالی سهم تولید داخل کمتر از ۵۰ درصد است، افزود: به طور متوسط توانستیم ۷۰ درصد سهم بازار داخل را بدست آوریم که این موضوع افتخاری بزرگ برای کشور است.
کارآگاه بر تغییر و اصلاح رویکرد در موضوعاتی مانند مالیات، تعرفه و حمایت بیمه ای تاکید کرد و گفت: تحقق این موضوعات می تواند هم در کسب بیشتر سهم بازار داخلی و هم افزایش توان حضور در بازارهای بین المللی کمک بزرگی به فعالان این مجموعه باشد.
وی ادامه داد: با وجود کسب سهم مناسب توسط شرکت های ایرانی در بازار داخلی، متاسفانه واردات داروهای مشابه از کشورهایی همچون کشورهای آمریکای لاتین که حتی صاحب نام در این صنعت نیستند، ادامه دارد که این روند باید اصلاح شود.
کارآگاه با اشاره به واردات داروهای مشابه تولید داخل به کشور، بیان کرد: به نظر می رسد این اقدام باید با ضابطه دقیق و مشخص و از برند اصلی از کشورهای مورد تایید نهادهای رسمی بین المللی (FDA ،EMA و …) انجام گیرد.
وی تاکید کرد: اگر داروهای تولید داخل سهم مناسبی از بازار داخلی کسب کنند، لازم است برای برندهای اصلی مشابه این داروها ضوابط خاصی در راستای تعیین میزان واردات، حمایت های بیمه ای و تعرفه واردات وضع شود.

** داروهای بیولوژیک
زیست‌داروها یا داروهای بیولوژیک، داروهایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده باشند. واکسن، خون و فراورده‌های آن، یاخته‌های سوماتیک، آلرژن‌ها، بافت‌های زیستی و پروتئین‌های نوترکیب‌کننده شناخته‌شده‌ترین انواع زیست‌داروها به شمار می‌روند.
این دسته از داروها که از داروهای سنتزشده شیمیایی متمایز هستند، مبتنی بر پروتئین مشتق‌ شده از سلول‌های زندهٔ کشت شده در آزمایشگاه هستند. زیست‌داروها توسط تزریق یا داخل وریدی (IV) وارد بدن می‌شوند و متفاوت از داروهای سیستمیک سنتی هستند که بر کل سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارند. بیولوژیک‌ها قسمت‌های خاصی از دستگاه ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi