پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:32:05 - دوشنبه 13 آذر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
انتخاب پژوهشگران برتر براساس رویکرد مهارت افزایی برای اولین بار در کرمان
به مناسبت گرامیداشت هفته استانی پژوهش، از پژوهشگران برتر استان روز یکشنبه ۱۲ آذرماه ۹۶ در تالار وحدت دانشگاه شهید باهنر کرمان، تجلیل شد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به مناسبت گرامیداشت هفته استانی پژوهش، از پژوهشگران برتر استان روز یکشنبه ۱۲ آذرماه ۹۶ در تالار وحدت  دانشگاه شهید باهنر کرمان، تجلیل شد.

تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری و سرود ملی آغاز گر مراسم بود.

  در ابتدا دکتر حمیدرضا رشیدی نژاد؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، هفته وحدت و هفته پژوهش را تبریک گفت.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛ بیان کرد: برای پیشرفت یک جامعه به خصوص پیشرفت درتولید در امور اقتصادی، رفاهی و اجتماعی، پژوهش یکی از نقش های کلیدی را دارد، در حقیقت با یک برنامه ریزی نظام مند برای یافتن حقایق و با استفاده از واقعیت ها انسان می تواند بهترین راه را از طریق پژوهش انتخاب کند و برنامه ریزی یک سازمان را براساس آن، پایه ریزی کند هرچه علم و دانش و دانایی ما در فعالیت هایمان بیشتر باشد منجر به یک تولید با بهره  و کیفیت بالا می شود.

 وی در ادامه تصریح کرد: پژوهش های ما باید به گونه ای باشد که سرمایه گذاران و تولید کنندگان بتوانند از آن ها استفاده کنند در واقع پژوهش بایستی به کمک جامعه بیاید و گره ای از مسائل و مشکلات جامعه باز کند، دانشگاه ها، جوامع علمی و استادان باید در رابطه با دستگاه های اجرایی قدری قوی تر عمل کنند.​

سپس دکتر پرداختی؛ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مدیر مرکز نوآوری استان در قالب یک پاور پوینت، مرکز نوآوری و فرصت های فناوری حوزه سلامت ، معرفی نمود.

وی از وجود کارگاه دانش چند بعدی، کارگاه صنعت انیمیشن، استارت آپ (نوآوردگاه) خبر داد و گفت: در کرمان در سال ۹۴ بیس مرکز نوآوری استان با حضور استاندار و دکتر ستاری؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گذاشته شد همچنین در مهر ۹۴ با حضور پروفسور سمیعی شروع به کار رسمی کرد و در همان جلسه چند قراداد را به امضا ریاست دو دانشگاه رساندیم.

دکتر نظام آبادی پور؛ معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه و دبیر علمی ستاد استانی هفته پژوهش ضمن خیرمقدم و تبریک هفته وحدت و همچنین هفته پژوهش از وجود هفت گروه آموزشی در هجدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان خبر داد، هفت گروه آموزشی عبارت اند از: علوم پزشکی، علوم فنی و مهندسی، دامپزشکی، کشاورزی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و معماری و علوم پایه.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه افزود: مجموعه ی فعالیت های پژوهشی و فناوری که در چند سال گذشته انجام شده استخراج می شوند افرادی که امتیازات بالایی دارند برای کسب مقام برتری رقابت می کنند.

وی در ادامه گفت: همین جشنواره را نیز برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی داریم برترین های دانشجویی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در گروه های هفت گانه شرکت می کنند و برترین ها را انتخاب و از آنها تقدیر می شود.

 وی همچنین  از وجود جشنواره دانش آموزی در این مراسم نیز خبر داد و گفت: دانش آموزان برتر در زمینه فناوری و پژوهشی و دانش آموزانی که در جشنواره های مختلف مقام کسب کرده اند را نیز انتخاب می کنیم و از آن ها تقدیر به عمل می آید.

دکتر نظام آبادی پور در ادامه افزود: پژوهشگران برتر با رویکرد مهارت افزایی انتخاب می شوند به گونه ای است که از هرکدام از گروه های هفت گانه آموزشی یک پژوهشگر که در راستای آموزش و پژوهش فعالیت داشته است انتخاب می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: برای اولین بار پژوهشگران برتر براساس رویکرد مهارت افزایی انتخاب می شوند و همچنیناین اشخاص بر مبنای شاخص مشخصی رقابت می کنند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه؛ گفت: از پژوهشگران برتر سازمانی در دستگاه های اجرایی در گروه های هفت گانه تقدیر می شود و همچنین از فناوران برتر استان از میان شرکت های مستقر درپارک علوم و فناوری تقدیر به عمل می آید.

در این مراسم آقای رضا مهدی پور؛ برگزیده رتبه سوم جشنواره جوان خوارزمی و یکی از پژوهشگران نوجوان در خصوص اختراع خود “دستگاه گرده افشانی درخت خرما” توضیحاتی داد.

طرح رضا مهدی پور رابری با عنوان گرده افشانی درخت خرما در بخش دانش آموزی هجدهمین جشنواره جوان خوارزمی حائز رتبه سوم کشوری شد.

چکیده طرح

خرما یکی از محصولات مهم واستراتژیک کشاورزی به شمار می رود و براساس آمار فائودر سال ۲۰۰۲ سطح زیر کشت بارور آن ۱۱۰۰۰۰۰ هکتار و میزان کل تولید آن ۶۱۳۵۰۰۰ تن  گزارش شده است،  خرما در هر پنج قاره دنیا کشت می شود ولی بیش از ۹۹ درصد از سطح زیر کشت و تولید آن مربوط به دو قاره ی آسیا و آفریقا می باشد. بیش از ۸۵  درصد از کل تولید خرما متعلق به ۵ کشور مصر، ایران، عراق، عربستان و پاکستان  می باشد.یکی از مهم ترین مراحل کاشت، داشت وبرداشت خرما مرحله گرده افشانی ان می باشد. که دراغلب کشورهای جهان از جمله کشور ما به صورت سنتی ودستی اجرا می شود که این امر هم زمان گیر و هم دارای خطرات جانی ومالی فراوان می باشد. وجود این مشکلات مارا برآن داشت که با طراحی وساخت یک دستگاه کاملا مکانیزه در صدد رفع این مشکل برایم که از مهم ترین خصوصیات این دستگاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱عدم نیاز به کارگر ماهر جهت استفاده از دستگاه
۲کیفیت بالای گرد افشانی در باروری درخت خرما وتسریع در لقاح آن
۳استفاده از انرژی خورشید
۴حرکت آسان در مسیرهای ناهموار
۵مقرون به صرفه بودن از لحاظ قیمت تمام شده دستگاه ونگهداری آن
۶– قابل استفاده بودن درهمه نخلستان ها با توجه به ابعاد کم دستگاه
۷سرعت عمل بالای گرده افشانی در مقیاس با روش های سنتی
۸قابلیت تنظیم دستگاه با توجه به ارتفاع درختان
۹کیفیت بالای محصولات بدست آمده در این روش

   در پایان نیز از پژوهشگران برتر استان تجلیل به عمل آمد.


 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi