پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:58:41 - یکشنبه 3 بهمن 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اقدامات دانشجویی در تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟
حتما بارها و بارها کلمه اقتصاد مقاومتی را از رسانه ها و مسئولین شنیده اید و شاید یک کلیتی از آن فهمیده اید، راستش را بخواهید اقتصاد مقاومتی چیز جدید یا عجیب وغریبی نیست اقتصاد مقاومتی همان اقتصادی است تمدن ها با آن ساخته شده اند.

به گزارش “دانشجوآزاد” اقتصادی که قرار باشد آینده من و شما و همه ما به آن وابسته باشد باید اقتصادی قوی و قابل اعتماد باشد یعنی حداقل نیازهای ما را برطرف کند از خوراک، پوشاک و مسکن گرفته تا دارو و خودرو و موبایل.

حتما بارها و بارها کلمه اقتصاد مقاومتی را از رسانه ها و مسئولین شنیده اید و شاید یک کلیتی از آن فهمیده اید، راستش را بخواهید اقتصاد مقاومتی چیز جدید یا عجیب وغریبی نیست اقتصاد مقاومتی همان اقتصادی است تمدن ها با آن ساخته شده اند و کلیت روش ها وسیاست ها همان است؛ اما امروزه رهبر انقلاب با توجه به شرایط گذشته حال و آینده کشور عزیزمان ایران سیاست های کلی را برای اجرا به مسئولین ابلاغ نموده اند.

این سیاست ها که با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا ابلاغ می گردیده است شامل ۲۴ بند است که تمام بندها خطاب به مسئولین است برای اجرا، اما سوال اینجاست آیا ما مسئول هستیم؟ آیا ما در اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی نقش و وظیفه ای داریم؟ آیا ما باید خودمان با کمک مسئولان اقتصاد کشورمان را قوی کنیم یا باید منتظر مردم و مسئولانی باشیم که از خارج بیایند تا اقتصاد مقاومتی را اجرا کنند؟!

مردم بخصوص دانشجویان، دو مسئولیت بزرگ دارند ۱- اجرا و کمک به اجرا (از طریق نقد و ارائه راهکار و …) و ۲- فرهنگ سازی و تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی تا بند ۸ از ۲۴ بند سیاست های ابلاغی کلیدواژه های مهم برای ما دانشجویان عبارتند از: توسعه کارآفرینی، مشارکت آحاد جامعه در فعالیت های اقتصادی، اقتصاد دانش بنیان، توانمندسازی نیروی کار، تقویت رقابت پذیری اقتصاد، صادرات محصولات، افزایش تولید داخلی نهاده ها و کالاهای اساسی (بویژه در اقلام وارداتی )

اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی، مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی و…

خوب راه کار ما در وهله اول به شما این است

  • بر مصرف خود مدیریت کنید. البته با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف
  • فرهنگ مصرف کالاهای داخلی را اجرا و ترویج دهید
  • به دنبال دانشی باشید که بتوان اقتصادی بر روی آن بنیان گذاشت-
  • اگر می توانید نیروی کار را با آموزش های نوین و انتقال نظریات و تجربیات توانمند سازید و…

فعلا تمرکز با انجام این موارد قدم های بزرگی برای هموار کرد.

علیرضا آقایی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi