پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:21:02 - چهارشنبه 16 مهر 1399
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اقتصاد روبه احتضار ایران و عدم توجه دولت به جراحی ساختارهای اقتصادی/ آقا زاده های منتسب به دولت بر ثروت معادن چنبره زده اند
در حالی که کشور دچار مشکلات عدیده زیر ساختی در عرصه اقتصادی شده و نیازمند اصلاح ساختار آن هم به صورت ریشه ای است و عملا اقتصاد ایران بدن رو به احتزاری است که اگر جراحی در آن صورت نگیرد بی شک با میزان مُسکنی که دریافت می کند به کما خواهد رفت و جراحی تنها راه نجات این بدن بیمار است اما بدنه دولت به دنبال این جراحی نیست و تنها راه فرار را در ایجاد جنگ رسانه ای می بیند.

به گزارش “دانشجو آزاد “ در سال ۹۷ در حالی که بودجه سال ۹۸ باید در ابتدای آذر ماه به مجلس تحویل داده می شد تا نمایندگان آن را بر اساس مصالح کشور تصویب کنند اما متاسفانه دولت به اسم اصلاح، ۴ ماه مهلت گرفت تا در اسفند ماه اخرین تغییرات را اعمال کند و درست روز ارسال لایحه بودجه به مجلس اعلام کرد این اصلاح کار سختی است و مهلت ۴ ماهه ای که دولت نیاز دارد از ابتدای فروردین ۹۸ است.

با این اقدام دولت عملا کشور به مدت ۵ ماه بدون بودجه اداره شد و بعد از اخطار مجلس لایحه بودجه توسط دولت در ابتدای شهریور ماه ۹۸ به کمیسیون ها داده شد اما اصلاحی صورت نگرفته بود و تنها به چند مُسکن از جمله برداشت از صندوق توسعه ملی ، استقراض از بانک مرکزی و فروش اوراق به آن اضافه شده بود که دولت به ارائه این پیشنهادات تنها به دنبال رفع کسری بودجه خود در آن زمان بود و متاسفانه اقدامی ریشه ای و مدت دار  صورت نگرفت.

از این رو یک سال از بودجه و اصلاح ساختاری که رهبری به آن تاکید کرده بود توسط دولت عقب ماند، لذا این حرکت عدول از فرمان و حکم صریح رهبری در امر اصلاح ساختار اقتصادی بود .

لجاجت دولت در عدم اصلاح ساختار اقتصادی، کشور را به بیراهه برده و مردم را در سخت ترین شرایط اقتصادی قرار داده است.

در حالی که اقتصاد کشور به شدت متحول و متورم شده و شاخص فلاکت ایران در بالاترین نقطه نمودار است اما دولت با عزل و نصب های بی دلیل و بی جا که هیچ دردی را از جامعه دوا نمی کند، افکار عمومی را به سمت و سویی سوق می دهد که رو به موت بودن اقتصاد ایران را کمرنگ جلوه دهد.

یکی از مواردی که دولت داعیه دار مشکلات عدیده آن شده است ورود بی دلیل و غیر قانونی سرپرست وزارت صمت در عزل و نصب های مدیران شرکت های دولتی است که رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و مجمع نمایندگان استان کرمان بر اساس مطالبه مردمی که حکم خدمتی آنان در مجلس محسوب می شود در خصوص این حرکت نابخردانه و غیر قانونی واکنش نشان داد.

محمدرضا پور ابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار ما گفت: جعفر سرقینی در نخستین روز کاری خویش به عنوان سرپرست وزارت صمت در حالی که تنها سه ساعت از اعلام انتصاب وی می گذشت مدیرعامل گوهر زمین جناب پور یانی را تغییر داد و در عصر همان روز اعضای هیئت مدیره این مجموعه معدنی را نیز تغییر و شخصی را هم درست شب همان روز به عنوان رئیس هیئت مدیره معرفی کرد؛ لذا این تحرکات خارج از حقوق یک سرپرست است که در یک ماده قانونی کتبا اعلام شده است که “:سرپرست حق عزل و نصب ندارد.

وی افزود: شب همان روز، ما در جلسه نمایندگان استان اعلام موضع کردیم و در این مجمع تصویب شد که به ریاست جمهوری در خصوص این تخلف محرز اخطار بدهیم لذا بنده در نامه ای به رییس جمهور اعلام کردم که سرپرست جدید وزارت صمت در قبال تغییرات تعهدی ندارد که نامه بنده وجود دارد و در رسانه ها نیز منتشر شده است.

پورابراهیمی ادامه داد: رییس جمهور نیز در پاسخ به نامه بنده اعلام کرد که تغییرات در زمان سرپرستی سرقینی انجام نشود اما برخی بی اخلاقی کرده و پاسخ نامه رییس جمهور را بدون اشاره به نامه بنده در فضای مجازی منتشر و اعلام کردند پورابراهیمی به دنبال گزینه موردنظر خود است که این  مطلب با شرح نامه نوشته شده ما کاملا متناقض است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  ما نمی گوییم چه کسی را کجا بگذارند اما جلوی تغییر مدیر سالم را که یک جریان سیاسی خاص، بدنبال چنبره زدن بر معادن استان بخصوص در شهر سیرجان است.

وی افزود: نکته اصلی این است که در مجموعه های معدنی، براساس مجامع و سهامداران تصمیم گیری می شود نه از طرف یک وزیر یا یک سرپرست آن هم بی علت؛ اما باید به همه بگویم موضوع دعواهایی که در معادن سیرجان وجود دارد بر اساس اقتصاد مردمی نیست بلکه بر اساس حق خواهی آقا زاده های منصوب به جریانات غالب سیاسی در کشور است،  همان هایی که به دنبال تحریف واقعیات هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  با اشاره به جریان های آزاد سیاسی در سیرجان و منتسب به یکی از معاونان رییس جمهور اظهار کرد: در سیرجان جریانی آزار دهنده در معادن  فعال است که منتسب به یکی از معاونان رییس جمهوریست و سال‌هاست دارند آنجا کار می‌کنند و برنامه‌ریزی کردند؛ لذا سئوال ما این است ماجرای فولاد گناب و ماجرای عدم تمکین مدیرعامل قبلی گل گهر برای تامین زمین چیست؟ چرا مدیر عامل گل گهر بر اساس عدم تکمین تغییرکرد و عملا عزل شد؟ اگر قرار باشد ورود کنیم به ریز این مسائل ورود می‌کنیم و تعارف با احدی نداریم؛ بنده به هیچ‌یک از جریانات سیاسی وابسته نیستم؛ خط قرمز ما رهبری و شهدا و مبانی انقلاب است و به کسی بدهی نداریم.

پورابراهیمی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های سردار سلیمانی به بنده تشکیل قرارگاه اقتصادی بود که عقبه‌ی جریان فرهنگی شود گفت: در این‌باره، چندین جلسه در دفتر حاج قاسم صورت گرفت که یکی از جلسات در مهرماه ۹۸ با حضور رحمانی وزیر وقت صمت و استاندار کرمان و نماینده محترم ولی‌فقیه و آقای پوریانی برگزار شد و مقرر شد تا از گهر زمین و شخص مدیر عامل آن حمایت شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بعد از شهادت سردار، از وزارت صمت به ما اعلام کردند که از سوی دولت به شدت فشار آورده اند که آقای پوریانی باید برود لذا بنده اعلام کردم این کار اخلاقی نیست و چون مورد تایید سردار بوده اند، بگذارید وی بر سمت بماند زیرا الحق و الانصاف کارهای بزرگی را برای رشد اقتصاد انجام داده اند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بعد از شهادت سردار و شیوع ویروس کرونا و غیره دوباره فشار ها بیشتر شد و اخباری به دست ما می رسید که سندیت آن محرز نبود اما برتخلفات مدیرعامل گوهرزمین تاکید شده بود لذا از وزارت اطلاعات خواستیم که از عملکرد مدیر عامل گهر زمین استعلام بگیرند تا این مسئله ثابت شود و مجموعه ایمیدرو برای استعلام جدید درخصوص مدیرعامل گوهرزمین نامه زد و نتیجه جمع بندی در استان و کشور این بود “موضوعات مطرح شده موجب رد صلاحیت وی در مجموعه نمی شود “و وزارت اطلاعات این مسئه را تائید کرد.

وی ارتباط نمایندگان با مجموعه های مختلف را براساس وظایف نظارتی عنوان و افزود: همان طور که در تخلفات بنیاد تعاون و شرکت ملی مس در زمان مدیر عاملی پوستین دوز ورود کردیم در دیگر مسائل نظارتی نیز ورود جدی داریم و پیگیر مطالبات مردمی هستیم.

پورابراهیمی ادامه داد: اکنون با ظلم سنگینی در مجموعه معدنی استان مواجه هستیم و طرح های توسعه ظرفیت های معدنی که باید هزاران اشتغال ایجاد کند، به دلیل مسائل ناشی از عدم مدیریت وزارت صمت با مشکل مواجه شده اند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این اوصاف و جنگ رسانه ای داخلی به نظر می رسد اقتصاد ایران عمدی به این بیراهه کشیده شده است زیرا کسی از نظریه پردازان و اقتصاددانان برنامه جامع و مدونی را برای رفع مشکلات و اصلاح ساختار جدی در اقتصاد ارائه و درخواست نکرده است.

انتهای پیام /طهماسبی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi