پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:47:18 - یکشنبه 22 اسفند 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:
افول اقتدار سیاسی کشور در اثر کاهش رشد علمی
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با سیاسی کردن دانشگاه‌ها و عدم توجه به ضرورت رشد علمی، این حرکت را با رشد منفی مواجه کرد که درنتیجه آن کشور با افول اقتدار سیاسی مواجه شد تا جائی که بسیاری از کشورها دیگر حرف ایران را نمی‌خوانند.

به گزارش “دانشجوآزاد“؛ به نقل از صاحب نیوز؛ محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی امروز در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: بررسی رشد علمی دارای ابعاد مختلفی است که باید همه آن‌ها را برای پیشرفت همه جانبه کشور مدنظر گرفت.

وی افزود: اگر نگاهی به کارنامه انقلاب در حوزه علم و فناوری داشته باشیم، خواهیم دید در ابتدای انقلاب ۱۷۶ دانشجو داشتیم در حالی‌که امروز این تعداد به حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو رسیده است.

زاهدی ادامه داد: اول انقلاب به تعداد انگشت‌های دست دوره دکتر داشتیم که عمدتا در حوزه‌های علوم انسانی بودند اما امروز در اکثر حوزه‌های علمی دارای دوره دکترای تخصصی در کشور هستیم.

اقتدار سیاسی کشور وابسته به رشد علمی/ افول رشد علمی باعث شد ایران نفوذ کلام خود را از دست بدهد

وی با بیان اینکه اقتدار سیاسی کشور به موفقیت در عرصه علمی وابسته است افزود: امروز حرف اول و آخر منطقه را جمهوری اسلامی می‌زند و این به واسطه جایگاه علمی است که در آن قرار گرفته‌ایم، علاوه بر آن یکی از مهم‌ترین مولفه‌ها در این عرصه وجود تدابیر ولی فقیه است که به جمهوری اسلامی ایران عزتی بی‌نظیر بخشیده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که در فناوری هسته ای به دلیل برجام رشد علمی ما دچار افول شده افزود: ما دانشمندان بسیار با انگیزه‌ای داریم که با وجود چنین پیش‌آمدی استعدادهایشان در حال تلف شدن است‌

وی با بیان اینکه یک نگاه درتولید علم به معنای ارائه مقاله است افزود: در این زمینه از سال ۲۰۰۴ رشد علمی کشور شروع و در رقابت های بین المللی حضور پیدا کرد که در سال ۲۰۰۷ این قضیه به اوج خود رسید و ۱۱ برابر متوسط جهان رشد علمی پیدا کرد.

زاهدی افزود: حرکت پرشتاب علمی تا سال ۲۰۱۰ میلیادی ادامه داشت اما از آن به بعد کم کم با بروز اتفاقاتی نظیر سیاسی شدن دانشگاه‌ها این حرکت با افول مواجه شد و شتاب رشد علمی کشور کاهش چشم‌گیری پیدا کرد.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۰ میلادی با ۲۹ هزار و ۸۰۷ مقاله علمی در اسکوپوس و ۲۲ هزار و ۳۰۸ مقاله در ISI داشتیم جایگاه ۲۱ را دارا بودیم اما در طی ۵ سال و در سال ۲۰۱۵ تعداد مقالات اسکوپوس به ۴۲ هزار و ۷۸۴ مقاله رسید که در دنیا رتبه ۱۷ را کسب کردیم و در ISI تعداد ۳۸ هزار و ۱۷۷ مقاله داشتیم و موفق به کسب رتبه ۱۹ در دنیا شدیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به این موضوع که تعداد مقالات و افزایش رتبه علمی در طول این سال‌ها مثبت بوده افزود: آنچه که قابل توجه است این است که در مجموع این سال‌ها شتاب رشد علمی کشور منفی بوده چراکه رتبه کسب شده در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ در مقایسه با این رتبه در سال ۲۰۱۵ تنزل یافته است.

اگر برای افزایش شیب علمی تلاش نکنیم، قافیه را می‌بازیم

وی در ادامه با بیان اینکه رقبای ما برای افزایش رتبه و جایگاه علمی خود هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شوند تاکید کرد: اگر بخواهیم با این شیب علمی حرکت کنیم نسبت به رقبای خود عقب می‌مانیم و به جایی نخواهیم رسید.

زاهدی با اشاره به اینکه بودجه اختصاص شده به مباحث علمی و پژوهشی کشور در سال جاری کمتر از یک درصد بودجه کل سال بوده افزود: این میزان بودجه توسط دولت امری خلاف قانون است که به اقتدار کشور ضربه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر فعالیت‌هایی که در عرصه نظامی داشتیم در زمینه علم و فناوری دنبال می‌کردیم امروز در کشورهای دنیا حرف ما خریدار داشت افزود: در فناوری هسته‌ای کار ما به جایی رسید که ۶ کشور بزرگ دنیا مجبور به مذاکره با ما شدند اما امروز کار ما به جایی رسیده که بتن ریختن در تاسیسات هسته‌ای نظرات و مطالبات ایران برای هیچ کشوری حائز اهمیت نیست.

گذرنامه ایرانی اعتباری که نیافت، اعتبار گذشته خود را هم از دست داد

این نماینده مجلس افزود: قرار بود گذرنامه ایرانی افتخاری باشد برای مردم کشورمان ولی در اثر بی تدبیری ارزش گذرنامه ما از ۴ سال قبل هم تنزل یافت به طوری‌که در کنفرانس مونیخ به نوعی ما را زیر سوال می‌برند و به مطالبات ما اصلا توجه نمی‌کنند چراکه اقتدار علمی و فناوری که استکبار را به هراس انداخته بود کمرنگ شده است.

وی با بیان اینکه امروز لازم است به فناوری‌های محصول محور روی بیاوریم افزود: بر اساس شاخص‌های دنیا در این زمینه حائز رتبه ۱۲۰ هستیم و این عدد قابل تاملی است، براین اساس لازم است در سیستم آموزش دانشگاهی و مدارس کشور یک تحول بنیادین صورت بگیرد که در برنامه ششم مجلس این امر را تا حدود قابل قبولی برای مدارس درنظر گرفته اما برای دانشگاه‌ها هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

دانشگاه نسل چهارم لازمه تولید علم محصول محور و بازارساز

زاهدی افزود: ما باید در کشور به دنبال ایجاد و توسعه دانشگاه نسل چهارم باشیم که در آن دانشجویانی پژوهش‌محور، انقلابی، خلاق، کارآفرین و متعهد به نظام و انقلاب تربیت شوند و بتوانند اقتصاد مقاومتی را از نظر به عمل تبدیل کنند.

وی با اشاره به ضرورت بازارسازی برای محصولات علمی کشور افزود: متاسفانه ما در عرصه اقتصاد به دنبال آن هستیم برای کالای خود بازاری پیدا کنیم درحالیکه در کشورهای موفق جهان برای محصول خود بازارسازی می‌کنند چنانکه محصولاتی همچون تلگرام، فیسبوک و … تا قبل از وجودشان جایی برای تعریف نداشتند اما این کشورها برای محصولات خود بازار ایجاد کردند و امروز سراسر جهان این محصولات را عرصه می‌کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدامات مجلس در زمینه تولید علم محصول محور و اجرایی عنوان کرد: در این زمینه مجلس گام هایی را از نطر قانونی فراهم کرده است لکن لازم است قطار علم و فناوری کشور بر روی ریل آن قرار بگیرد و با همکاری باور به خود، ایمان به دانشمندان و فناوری‌های بومی این قطار را بر روی ریل اصلی جلو ببریم.

مدیریت یکپارچه منابع آب راه‌حل برون رفت از معضلات آبی

وی در پاسخ به خبرنگار ندای اصفهان پیرامون معضلات آبی و چالشهایی که برای شهرهای مختلف از جمله اصفهان ایجاد شده بیان کرد: در چالش آب باید راهکارهای عملیاتی با حداقل تبعات اجتماعی را دنبال کنیم از این رو مدیریت واحد بر منابع آب کشور لازم و ضروری است.

زاهدی افزود: با توجه به اینکه بخشی از منابع آب در اختیار وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها قرار گرفته، مدیریت یکپارچه بر این منابع و تامین آب خارج از منابع موجود بحث اجتناب ناپذیر است و لازمه آن سرایه گذاری ویژه دولت برای این مهم است.

وی در تبیین چالشهای موجود در  منابع آبی کشور خاطرنشان کرد: مسئله آب از حد بحران هم عبور کرده و به نقطه ای رسیده که اگر کار درست و به موقع انجام نشود دیگر حیات انسانی در کشور به خطر می افتد از این رو لازم است همه دست به دست هم دهیم تا آب شرب را تامین کنیم براین اساس مجلس در این زمینه آمادگی کامل دارد که از طرح‌های لازم برای مدیریت یکپارچه منابع آبی و همچنین ورود آب از منابع خارج از مرزهای آبی حمایت کند.

عدم اعتماد وزارت نیرو به توان استفاده از منابع خارجی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال ها عزیزان در وزارت نیرو باور نداشتند که آب را از خلیج فارس می‌توان به داخل کشور منتقل کرد افزود: الان این باور ایجاد شده است و ما می توانیم به کمک آن صنایع بزرگی را راه اندازی کنیم و شهرهای کشور را از این وضعیت نجات دهیم.

وی در پاسخ به این سوال ندای اصفهان مبنی بر استفاده غیر مجاز استان‌های همجوار از آب زاینده رود در بخش‌های صنعتی و غیرشرب اظهار کرد: این امر خلاف شرع و حرام است چراکه امروز در بسیاری از شهرها مردم در تهیه آب شرب خود دچار مشکل هستند، لکن نه تنها استفاده صنعتی بلکه استفاده نا درست در مصارف کشاورزی که به اتلاف آب و تولید محصولی که نیاز مفرط به آب دارد بینجامد امری حرام است.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۵۰ درصد بارش کشور با کاهش مواجه بوده افزود: لازم است دانشگاه‌ها، وزارت جهاد کشاورزی و به طور کلی همه دست به دست هم بدهیم و از اصلاح الگوی کشت تا مدیریت واحد منابع آبی و جلوگیری از مصرف آب شرب در بخش صنعت این امر ضروری را محقق کنیم.

دولت عزم جدی برای برطرف کردن مشکلات آبی و معضلات زیست‌حیطی را ندارد

زاهدی اشاره به عدم وجود عزم جدی در دولت برای مدیریت یکپارچه منابع آبی مطرح کرد:  ضمن اینکه ما می توانیم از منابع خارجی هم آب تهیه کنیم اگر مدیریت به وجود بیاید اتفاقات خوبی خواهد افتاد و به راحتی می توانیم از شمال کشور با استفاده از منابع موجود و با تعامل خوب با آن‌ها، آب را به نقاط نیازمند منتقل کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: قرار بود با دیپلماسی فعال مشکل آب مصرفی مردم هم حل شود اما افسوس که دولت همه چیز را به برجام گره زد و زمانی که برنام نافرجام ماند نه تنها مشکلی از کشور برطرف نشد بلکه عمق این مشکلات دوچندان شد لکن امیدواریم با فعال کردن دیپلماسی منابع مورد نیاز را از همسایه‌های خود تامین کنیم و چشم امید خود را از آمریکا و مزدورانش در منطقه ببندیم چراکه تاکنون به ما ثابت کردند که ذره‌ای برای کشور منفعت نخواهند آورد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تبیین ضرورت پیاده‌سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور عنوان کرد: استاندار کرمان  در اقتصاد مقاومی در کشور پیشتاز است و الگوی بسیار خوبی برای اقتصاد مقاومتی است و در دولت بعد باید پیاده سازی الگوی اقتصاد مقاومتی کرمان در دست کار قرار بگیرد.

وی در رابطه با اشتغال و معضلاتی که امروز در این زمینه در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی انواع و اقسامی دارد که یکی از مهم‌ترین آن بیکاری است که خیل عظیم جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی را فرا گرفته است.

اقتصاد بیمار، واردات بی رویه و قاچاق کالا مشدد افزایش بیکاری/ عدم پیروی از منویات رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی معضلات را تشدید کرد

زاهدی افزود: اقتصاد بیمار، رکود، واردات بی رویه کالای قاچاق، عدم تدبیر دولت برای برطرف کردن مشکلات مالی و اقتصادی مردم، همه و همه دست در دست هم داده و معضل بزرگ بیکاری را برای کشور به وجود آورده لکن اگر دولت به تدابیر رهبر معظم انقلاب در عرصه اقتصاد مقاومتی توجه می‌کرد امروز شاهد این همه بیکار در جامعه نبودیم.

جبهه یکتا پیرو جمنا

وی پیرامون موضع گیری‌های سیاسی جبهه یکتا در انتخابات پیش‌رو عنوان کرد: کسانی که در این جبهه هستند همگی به جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی پیوستند و انتظار دارند همانطور که جبهه یکتا از جمنا استقبال کرده، جمنا هم با خرد جمعی که در شورای مرکزی آن وجود دارد بر اساس شاخص های مناسب و صداقت به جمعبندی نیروهای انقلابی دسترسی پیدا کنند.ش

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضع‌گیری احمدی‌نژاد در این انتخابات اظهار کرد: بر  حسب ظاهر احمدی نزاد و بقایی دو شخص جدا از هم هستند، همچنین با توجه به اینکه آقای احمدی‌نژاد دو هفته قبل اعلام کردند که از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنند و به توصیه حضرت رهبری  به خاطر شائبه دوقطبی شدن عمل می‌کنند، امیدواریم که آمدن بقایی ربطی به احمدی نزاد نباشد.

نگران تعدد کاندیداها، خارج از جبهه مردمی نیروهای انقلاب نیستیم

زاهدی در پایان تاکید کرد: کشور نباید نگران آمدن مهره‌های زیاد خارج از جبهه مردمی نیروهای انقلاب باشد باشد بلکه نیروهای مومن و اصولگرا باید نگران بروز چند کاندیدا از دل جبهه مردمی باشند که با خرد جمعی موجود چنین امری پدیدار نخواهد شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi