به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا، سید امیر محسن ضیایی در نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: به طور کلی ۳۱ هزار میلیارد تومان اعتبارات کل دانشگاههای علوم پزشکی است که این مبلغ نسبت به بقیه وزارتخانهها بیشتر است. برای مثال کل اعتبار وزارت علوم ۱۲ هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: از ۳۱ هزار میلیارد تومان ۲۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات بخش آموزش و حقوق اعضای هیأت علمی است که این مبلغ نسبت به سال گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه فعلاً این موضوع در لایحه مطرح شده است، گفت: لایحه باید در مجلس تصویب شود تا به قانون تبدیل شود. بحث دیگر بحث تخصیص است. باید دید چه تغییراتی در تخصیص ایجاد میشود. زیرا این بودجه با نفت ۷۰ دلار تخصیص شده است. اما قیمت نفت اکنون ۵۰ دلار است. تا سال ۹۴ تخصیص وزارت بهداشت از ۵۰ الی ۶۰ درصد بیشتر نیست.
دکتر ضیایی در ادامه با اشاره به طرح تحول نظام سلامت، گفت: یکی از کارهایی که طرح تحول نظام سلامت انجام داد این بود که توجه دولت و مجلس را جلب کرد و توجه به این امر تقریباً جزو کارهای اصلی کشور شده است. اعتبارات بخش سلامت پایدار است و به نظر من این هوشمندی دولت است که در یکی از حوزههایی که رضایتمندی به شدت پایین بود میزان رضایت را حتی در دورترین نقاط کشور افزایش داد. این امر با صرف هزینه زیاد اتفاق نیفتاده است و بیشتر از اینکه هزینه شود مدیریت انجام شده و باعث شده رضایت در مردم اتفاق بیفتد.
وی در ادامه به سرانه در نظر گرفته شده برای دانشجویان اشاره کرد و گفت: مشکل بار مالی برای بخشی ایجاد شده که اعتباری برای آن دیده نشده است. ما اکنون کارگروهی تعیین کردیم که قیمت سرانه دانشجو را تعیین کند و قصد داریم در فاز اول به تصمیمگیران نشان بدهیم که تصمیمات چه بار مالی دارد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان این که قیمت تمام شده به ازای هر دانشجو به هر دانشگاه است، افزود: ممکن است هزینه تربیت دانشجو در یک دانشگاه کوچک زیاد باشد زیرا هزینه زیرساختی در این دانشگاهها زیادتر اما از طرف دیگر هزینه زندگی در شهرهایی که این دانشگاهها در آنها واقع شدهاند کمتر باشد که این امر در مورد دانشگاههای بزرگ برعکس است. ما با سازمان برنامه و کمیسیون مرتبط صحبت کردیم که اعتبارات را بر اساس سرانه مشخص کنیم. قیمت تمام شدهای که سازمان برنامه قبول دارد نزدیک شده به سرانهای است که ما محاسبه کردیم.
نسبت عضو هیأت علمی به دانشجو ۱ به ۱۳ است
دکتر ضیایی در ادامه در مورد سرانه استاد به دانشجو در دانشگاههای علوم پزشکی کشور، توضیح داد: به طور کلی ۱۷۳ هزار دانشجو و ۱۴ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور وجود دارد یعنی نسبت عضو هیأت علمی به دانشجو ۱ به ۱۳ است که در مقایسه با زیرنظامهای آموزش عالی دیگر بهتر است.
وی در ادامه به اعتبارگیری دانشگاهها اشاره کرد و گفت: مشخص نیست برخی دانشگاهها با چه منطقی اعتبار میگیرند. تعداد دانشجویان و اعتبارها در برخی دانشگاهها متناقض است. البته این امر در برخی از دانشگاههایی که به تازگی شکل گرفتهاند طبیعی است اما در برخی از دانشگاهها شکل گرفته این امر متناقض است. باید تربیت دانشجو طوری باشد که نیاز کشور تأمین شود. همچنین باید متناسب با میزانی که دانشجو تربیت میشود اعتبار داده شود و همچنین کیفیت مباحث حفظ شود. البته موضوع فقط این نیست که چقدر اعتبار میگیریم و چقدر دانشجو تربیت میکنیم باید عدالت توزیع رعایت شود.
معاون آموزشی وزیر بهداشت به بحث آمایش اشاره کرد و گفت: دانشگاهها مسأله حاکمیتی دارند که در منطقه تحت پوشش خود مانند وزارت بهداشت هستند و اگر وزارت بهداشت میخواهد بحث آمایش را انجام دهد باید به این موضوع دقت کند.
جبران کسری اعتبارات با پذیرش دانشجوی شهریهپرداز
دکتر ضیایی با تأکید بر اینکه کسری اعتبارات باید با پذیرش دانشجوی شهریهپرداز تأمین شود، گفت: البته نباید به طور کلی به این سمت برویم. ما نمیتوانیم برای ۳۰ ظرفیت، بیش از دانشجو پذیرش کنیم زیرا هم دانشجو اعتراض میکند و هم کیفیت پایین میآید.
وی با بیان اینکه همیشه بین ما و سازمان سنجش گرفتاری وجود دارد، گفت: ما ظرفیتها را به سنجش اعلام میکنیم اما پذیرش نهایی با ظرفیتهای اعلام شده از طرف ما متفاوت است و علت این امر مقررات مختلف است. باید با سازمان سنجش هماهنگی کنیم که این اتفاقات رخ ندهد.
افزایش ۷۲ درصدی پذیرش دانشجو در ۶ سال گذشته
معاون آموزشی وزیر بهداشت از افزایش ۷۲ درصدی پذیرش دانشجو در ۶ سال گذشته خبر داد و افزود: پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی ۲۱٫۷ درصد در ۷ سال اخیر افزایش داشته است. به طور کلی در همه مقاطع ۱۲٫۸ درصد افزایش در مهر ۹۳ نسبت به مهر ۹۲ وجود داشته است.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی وجود دارد، گفت: در سال آینده این تعداد به ۱۸۳هزار نفر افزایش پیدا میکند. امسال ۲۶ هزار دانشجو پذیرش شد البته ظرفیت اعلامی ۲۴ هزار نفر بود که این تعداد نسبت به سال گذشته ۱۵۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.
دکتر ضیایی ادامه داد: در سال ۸۶ نسبت دانشجو به استاد ۹٫۱ درصد بوده که با افزایش دانشجو و ثابت نگه داشتن هیأت علمی این میزان در سال ۹۳ -۹۲ به ۱۲٫۱ درصد رسید.
معاون آموزشی وزیر بهداشت از تأسیس ۴۸۹ موسسه در وزارت بهداشت ایجاد شده، افزود: این تعداد متناسب با برنامه و رشد پیشنهادی نبوده است. این رشد تقریباً متوقف شده است اما مجوزهای قبل را باید انجام بدهیم اما توسعه فیزیکی در بسیاری از قسمتها متوقف شده است.
ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در حال انجام است
دکتر ضیایی در ادامه در مورد راهبردهای اساسی وزارت بهداشت، توضیح داد: مطالعه و برآورد نیروی انسانی، توجه به توسعه رشتههای بین رشتهای، ارتقای کیفیت آموزشی و… جزو راهبردهای اساسی وزارت بهداشت است که برخی از آنها مانند ارتقای کیفیت آموزش پزشکی در حال انجام است.
وی در مورد پروژههای توسعهای وزارت بهداشت اظهار کرد: تدوین کتاب مرجع ملی دندانپزشکی که ورژن اول آن در بهمنماه امسال منتشر میشود اعتباربخشی گروههای دندانپزشکی، اصلاح زیرساخت، بازنگری آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاهها و موسسات، ایجاد نظام برنامه ریزی و بودجه بندی از پروژههای توسعهای وزارت بهداشت است.
تشکیل کارگروههای مشترک وزارت بهداشت و وزارت علوم
معاون آموزشی وزیر بهداشت از تشکیل کارگروه بین وزارت بهداشت و وزارت علوم خبر داد و افزود: کارگروهی بین وزارت بهداشت و وزارت علوم تأسیس شده که به بررسی چالشها، راهکارها، بازنگری آییننامه و… میپردازد. همچنین کارگروه بررسی و ارائه طرح تقویت فعالیت شعب بینالمللی دانشگاهها در حال بررسی است که ما باید در سال آینده ۱۰۰۰ دانشجوی خارجی شهریهپرداز پذیرش کنیم.
دکتر ضیایی با تأکید بر اینکه امیدواریم اعتبارات به صورت سرانهای باشد افزود: اعتبارات سال آینده تا حد زیادی برآورد شده و امیدواریم از سال آینده کل اعتبارات سرانهای باشد.
وی در ادامه افزایش دانشکدههای پرستاری و کمک پرستاری در احیای ظرفیت بهیاری را از اهداف دیگر وزارت بهداشت دانست و گفت: در حال حاضر ۶۰۰۰ پرستار در دانشگاههای دولتی علوم پزشکی و ۳۰۰۰ پرستار در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند یعنی در حال حاضر۷۰۰۰ نیرو داریم که باید ۲۴ هزار نیرو تربیت کنیم. ما باید ظرفیت پرستاری را دوبرابر کنیم. همچنین تربیت ۱۰ هزار بهیار در سال آینده در برنامه ما است.