پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:32:28 - یکشنبه 1 اسفند 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
دانشگاهی که حق‌الزحمه کار دانشجویی را چند سال افزایش نداده است؛
افزایش نجومی شهریه با دستمزدهای دانشجویی ناچیز!
نرخ دستمزد در اینجا برای دانشجویان لیسانس ساعتی ۸۰۰ تومان، ارشد ۱۳۰۰ تومان و دکتری ۲۰۰۰ تومان است. جالب اینکه چند سال است نرخ دستمزد همین قدر ثابت مانده و هیچ تغییری نکرده است در حالی که هزینه خوابگاه، غذا و … هر ترم افزایش می‌یابد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل ازدر حالی که دانشگاه شهید بهشتی شهریه‌ها را به صورت چشمگیری افزایش داده است، دستمزدهای کار دانشجویی در این دانشگاه هنوز طبق مصوبات سال‌های گذشته به دانشجویان پرداخت می‌شود.

یکی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی به خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ گفت: همه مطلع هستید که همه دانشجویانی که در دانشگاه هستند از لحاظ وضع مالی در یک سطح نیستند و ممکن است برای هزینه‌های خود در مضیقه باشند. بخاطر همین مجبورند کار کنند و در این بین افرادی هستند ک بنا به دلایلی ترجیح می دهند در دانشگاه کار دانشجویی بگیرند.

وی گفت: من از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی هستم و نرخ دستمزد در اینجا برای دانشجویان لیسانس ساعتی ۸۰۰ تومان، ارشد ۱۳۰۰ تومان و دکتری ۲۰۰۰ تومان است. جالب اینکه چند سال است نرخ دستمزد همین قدر ثابت مانده و هیچ تغییری نکرده است در حالی که هزینه خوابگاه، غذا و … به صورت صعودی با سرعت زیاد هر ترم افزایش می‌یابد.

این دانشجو در ادامه خاطرنشان کرد که آیا انصاف است چون دانشجویان نیاز به درآمد دارند، از آن‌ها بیگاری کشیده شود؟ نباید فکری برای این وضعیت کرد؟ هزینه خوابگاه ۲۵۰۰۰۰ تومان است، اگر یک دانشجوی ارشد پول سه ماهش را هم جمع کند بازهم نمی‌تواند هزینه خوابگاه را بدهد بقیه هزینه‌ها که جای خود دارد. این حرف یک نفر نیست حرف جمعی از دانشجویانی است که کار دانشجویی انجام می‌دهند.

حرف‌های این دانشجو بهانه‌ای شد تا آئین‌نامه کار دانشجویی و میزان دستمزد دانشجویان مقاطع مختلف برای کار دانشجویی را دوباره مرور کنیم.

همچنین بد نیست نگاهی نیز به افزایش بی رویه شهریه در دانشگاه شهید بهشتی نسبت به سایر دانشگاه‌ها بیاندازیم.

نگاهی به جدول‌بندی دستمزد کار دانشجویی برای دانشجویان در دانشگاه‌های آزاد و سراسری و مقایسه میزان پرداختی دانشگاه شهید بهشتی به دانشجویانش می‌تواند زمینه بروز سوالات و ابهامات عجیبی را فراهم کند.

نرخ دستمزد کار دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه‌های سراسری

نرخ دستمزد کار دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه‌های آزاد

این در حالی است که حتی میزان حق‌الزحمه‌ای که وزارت علوم و دانشگاه آزا دبرای دانشجویان مصوب کرده‌اند نیز کفاف هزینه‌های حداقلی دانشجویان را نمی‌دهد، چه برسد به اینکه از این دستمزد ناچیز هم بخواهد کاسته شود!

با این همه اما آنچه می‌شود گفت، حساب دخل و خرج‌های این روزهای مردم در کشور است؛ مردمی که دانشجویان نیز جزئی از آن‌ها بوده و جدا از آنها نیستند و زندگی نمی‌کنند. به عبارت دیگر این میزان درآمد از کار دانشجویی با شهریه‌های سنگین و اجاره‌بهای عجیب خوابگاه‌ها و همچنین سایر خرج‌های دانشجویی اعم از خرید کتاب، کرایه‌های حمل و نقل و … همخوانی ندارد.(درباره درامدهای بخورد و نمیر کار دانشجویی بیشتر بخوانید)

از طرفی می‌شود وجه دیگر نقش دانشگاه شهید بهشتی در این ماجرا را بیشتر مورد بررسی قرار داد؛ با پرس‌وجوهای صورت گرفته، رقم شهریه‌های قبلی دانشگاه شهید بهشتی چیزی در حدود ۷۰۰۰۰۰۰ الی ۱۰۰۰۰۰۰۰ ریال بوده است و طبق اطلاعیه ای که سازمان سنجش آموزش کشور در دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۵ منتشر کرده بود به برخی از دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شهید بهشتی مجوز داده  که درصورت تصویب هیات امناء شهریه دوره نوبت دوم  را تا حداکثر سقف ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهد.

دانشگاه شهید بهشتی نیز طبق تصویب هیات امنای محترم، طی تصمیمی نسبت به افزایش سرسام‌آور شهریه اقدام کرده‌اند و شهریه این دانشگاه را برابر با شهریه دانشگاه‌های آزاد اسلامی و پردیس دانشگاه‌های دیگر کشور کرده‌اند.

به عقیده دانشجویان این تصمیم ناعادلانه و بدون کمترین توجه به بنیه مالی دانشجویان و عدم اطلاع قبلی به آنان در زمان انتخاب رشته و ثبت نام  صورت گرفته است. (جزئیات شهریه های جدید دانشگاه شهید بهشتی را از اینجـــــا ببینید)

همه اینها در حالی است که طبق اعلام «امتیازبندی تایمز» دانشگاه شهید بهشتی از بین ۶۰۰ دانشگاه جهان به میان ۸۰۰ دانشگاه جهان تنزل داشته‌ است!

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi