پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:51:25 - سه شنبه 26 بهمن 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هشدار وزیر کشور از افزایش آمار اعتیاد در دانشگاه‌ها درست بود؟
افزایش مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان چقدر درست است؟/ سبقت آمار اعتیاد در بین دانشجویان از اعضای تشکل‌های دانشجویی!
در محافل دانشگاهی نیز شاهد رشد اعتیاد هستیم. بدین ترتیب عدم ادامه تحصیل و یا صرف تحصیل‌کردگی نیز نمی‌تواند از عوامل ایجادکننده و یا مانع اعتیاد باشد. این در حالی است که ما حتی شاهد رشد اعتیاد در زنان نسبت به مردان هستیم.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روز گذشته بود که اظهارنظر تازه وزیر کشور با انعکاس خبری مواجه شد؛ رحمانی فضلی در اولین نشست هم‌اندیشی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر که شامگاه یکشنبه برگزار شد، با ارائه آماری از وضعیت مصرف مشروبات الکی و اعتیاد در کشور گفت: “در حال حاضر ۲۵۰ میلیون نفر معتاد در دنیا وجود دارد. این در حالی است که برخی از آمارها از حضور یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر و برخی ۲ میلیون نفر معتاد در ایران صحبت می‌کنند که اگر همان ۲ میلیون نفر را هم در نظر بگیریم، براساس شیوع‌شناسی که اخیرا در کشور انجام شده نرخ اعتیاد در ایران نسبت به دنیا کمتر از ۵۰ درصد است.”

اما وی در ادامه به مسئله اعتیاد در بین دانشجویان پرداخت و بدون ارائه آماری گفت: “در محافل دانشگاهی نیز شاهد رشد اعتیاد هستیم. بدین ترتیب عدم ادامه تحصیل و یا صرف تحصیل‌کردگی نیز نمی‌تواند از عوامل ایجادکننده و یا مانع اعتیاد باشد. این در حالی است که ما حتی شاهد رشد اعتیاد در زنان نسبت به مردان هستیم.”

آمار اعتیاد در بین دانشجویان چقدر درست است؟/ سبقت آمار اعتیاد در بین دانشجویان از اعضای تشکل‌های دانشجویی!

این اظهارنظر وزیر کشور با واکنش هایی در روزهای های صبح روز گذشته روبرو شد که سوالات زیادی را نیز در بر داشت، و آن اینکه این آمار ارائه شده طبق چه آمار و اسنادی است؟ آیا این مسئله می تواند یک زنگ خطر برای جامعه دانشگاهی این روزهای کشور داشته باشد؟

آمار چه می گویند؟
مسئله مصرف دخانیات و مواد مخدر در بین دانشجویان هرچند وقت یکبار توسط مسئولان آموزشی و غیره مورد هشدار قرار می گیرد، و انتشار آماری از این دست چند روزی مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد، و بعد به فراموشی می رود.

روزهای پایان سال ۹۴ بود که  افزایش مصرف «گل» در بین دانشجویان، باعث شد، جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن ارائه اماری نسبت به افزایش مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان هشدار دهد؛ جزینی در یکی از سخنرانی‌های خود با اشاره به افزایش مصرف ماده مخدر «گل» در میان دانشجویان گفت:  ۶۷ درصد دانشجویان معتاد، مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه و در دوره متوسطه تجربه کرده‌اند. دانشجویانی هم که در خانه‌های مجردی یا خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند، بیش از سایرین در معرض آسیب اعتیاد قرار دارند.

آمار اعتیاد در بین دانشجویان چقدر درست است؟/ سبقت آمار اعتیاد در بین دانشجویان از اعضای تشکل‌های دانشجویی!

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: بر اساس آخرین آمار انجام شده، ۲٫۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم به مواد مخدر اعتیاد دارند.

حدود ۱۲ هزار معتاد در بین دانشجویان علوم پزشکی
از سوی دیگر محمدرضا داودآبادی فراهانی، معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همان برحه زمانی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی تجربه مصرف سیگار داشته‌اند، گفت: ۶٫۴ درصد این دانشجویان نیز روانگردان یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند.

وی افزود: آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد که ۶٫۴ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی از مواد مخدر یا روانگردان استفاده کرده‌اند که البته از آمار دانشگاه‌های دیگر کمتر است.

وی ادامه داد: در مورد مصرف دخانیات نیز بر اساس تحقیقی که در وزارت بهداشت انجام شده، ۷۸ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کرده‌اند که قبل از ورود به دانشگاه تجربه سیگار کشیدن داشته اند و ۱۲ درصد نیز در زمان دانشجویی سیگار کشیده‌اند، بنابراین ۹۰ درصد دانشجویان این دانشگاه‌ها تجربه استعمال سیگار را دارند و فقط ۱۰۰ درصد دانشجویان گروه پزشکی بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند بگویند لب به سیگار نزده‌اند.

این آمار به این معنی است که تا پایان سال ۹۴، که حدود ۱۸۰ هزار دانشجو در ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور مشغول تحصیل بودند، با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد که ۱۱ هزار و ۵۲۰ نفر از این دانشجویان اعتیاد دارند.

اعتیاد ۲٫۶ درصد دانشجویان وزارت علوم
نکته قابل تامل ادامه همین وضعیت در دانشجویان زیر مجموعه وزارت علوم است،  پرویز افشار، معاون کاهش تقاضا ستاد مبارزه با مواد مخدر در مصاحبه ای در سال ۹۴ می گوید:  در جمعیت دانشجویی نیز آمار سوء مصرف مواد در میان دانشجویان وزارت علوم ۲٫۶ درصد است. به عبارت دیگر در جمعیت دانشجویی هر کس که تجربه مصرف مواد را حتی به صورت تفننی داشته باشد، جزء ۲٫۶ درصد محسوب می‌شود که این رقم هم خوب نیست.

آمار اعتیاد در بین دانشجویان چقدر درست است؟/ سبقت آمار اعتیاد در بین دانشجویان از اعضای تشکل‌های دانشجویی!

ضیاء هاشمی نیز در حاشیه نشست خبری ششمین جشنواره ملی حرکت در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص آمار دانشجویان سیگاری در دانشگاههای کشور با اذعان به رشد گرایش دانشجویان به سیگار آمار دانشجویان معتاد را ۲درصد را بیان کرده بود.

نبی مطلبی مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت هم در نشست مشترک مدیران فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به این آسیب اشاره کرده و گفته بود: براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر و در مقایسه با آمار اعضای تشکل‌های دانشجویی‏ آمار اعتیاد در دانشگاه ها از آمار عضویت در تشکل ها پیشی گرفته است.(اینجــا)

آمارهای سال ۹۵ چه می گوید
اما افزایش مصرف مواد مخدر در بین دانشجویان با استناد به اظهارات جدید مسئولان آموزش عالی، وضعیت هشدار دهنده تری دارد؛ مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مردادماه سال جاری در اصفهان با ارائه آمار تازه ای می گوید: بطور متوسط آمار اعتیاد در بین دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور حدود ۳٫۷ درصد است.(اینجــا)

جلال نژاد افزود: تعداد بالایی از این افراد، دانشجویان ورودی جدید هستند که از قبل اعتیاد داشته اند.

آمار اعتیاد در بین دانشجویان چقدر درست است؟/ سبقت آمار اعتیاد در بین دانشجویان از اعضای تشکل‌های دانشجویی!

از سوی دیگر مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در گردهمایی شهریورماه معاونان دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه تهران با اشاره به آمار اعتیاد در دانشگاه‌ها، گفت: “مصرف بیش از ۱۰ بار قلیان بین ۸٫۵ درصد دانشجویان و مصرف بیش از ۱۰ بار سیگار بین ۱۰ درصد دانشجویان رایج است. …. ۸.۵ درصد دانشجویان قلیان و ۷ درصد سیگار مصرف می‌کنند” (اینجــا)

اعتیاد در بین دانشجویان بیش از آمار رسمی است
البته در این میان عده ای نیز معتقد هستند که این آمار، آمار دقیقی نیست؛ رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، اظهار کرد: بر اساس آمار رسمی که در سال ۱۳۹۱ اعلام شده است تعداد معتادان در کشور ۱ میلیون و ۳۲۵ هزار نفر هستند که از این تعداد ۲٫۵ درصد آنها دانشجویان هستند البته این میزان جدا از آمار کسانی است که به الکل اعتیاد دارند.

آمار اعتیاد در بین دانشجویان چقدر درست است؟/ سبقت آمار اعتیاد در بین دانشجویان از اعضای تشکل‌های دانشجویی!

سعید صفاتیان در گفت‌وگو با برنامه “صبح و گفت‌وگوی “رادیو گفت‌وگو، با بیان این‌که به نظر می‌رسد که آمار واقعی اعتیاد در بین دانشجویان بیشتر از آن جیزی است که اعلام شده است،‌تصریح کرد: متأسفانه اعتیاد دغدغه اول مسئولان وزارت علوم، وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت نیست و طرح‌هایی که در دانشگاه‌ها جهت پیشگیری از گرایش مصرف مواد مخدر انجام شده همه به شکست خورده است و اعتیاد در بین دانشجویان در حال افزایش است.

طرح مسئولان چیست؟
اما در این میان آنچه که مورد سوال می باشد این است که، آیا مسئولان آموزش عالی کشور طرحی و ایده را برای کاهش این آسیب اجتماعی دارند؟

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi