پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:43:28 - سه شنبه 13 مهر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اعجوبه‌هایی که گریبان برانکو را گرفتند/ توریست‌های ورزشی در پرسپولیس چه می‌کنند؟
خارجی هایی که با نظر برانکو جذب شده اند به هیچ عنوان از کیفیت لازم برخوردار نیستند و مطابق سال های گذشته این پرسپولیس است که متضرر شده و در آخر فصل باید پول های هنگفتی را در قبال «هیچ» به این توریست های ورزشی پرداخت کند.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو_ سید مهدی محمدیان، موضوع بازیکنان خارجی فوتبال ایران از مدت ها پیش مورد بحث و بررسی کارشناسان متعددی قرار گرفته که در اکثر آن ها بر عدم کیفیت این بازیکنان نقد های به جایی وارد شده است؛ از مصدومیت های پنهان تا ناآمادگی و ناکارآمدی محرز، همگی باعث می شد تا این عزیز دردانه های دلالان که با عناوین درخشانی چون آقای گلی وارد فوتبال ایران می شدند بعد از مدتی نقش توریست ورزشی را ایفا کنند. به عنوان مثال می توان به آقای گل لیگ برزیل که در زمینه کفتربازی از پیشکسوتان این حرفه بود تا بازیکنی که بعد از عقد قرارداد مشخص شد مبتلا به یک بیماری لاعلاج است، اشاره نمود که همگی فوتبال حرفه ای ایران را لمس کرده اند؛ البته در این بین خارجی های باهوشی هم بوده اند که بدون حتی یک دقیقه بازی کردن، توانسته اند پول های هنگفتی را به جیب بزنند و باشگاه های مفلوک ایرانی را با پرونده ای قطور در فیفا مواجه سازند.

 

در این بین اما کادر فنی باشگاه ها و در رأس آن شخص سرمربی، مقصر اصلی این ماجرا هستند؛ به طوریکه خیلی از این مربیان تحت تأثیر فیلم های چند سال پیش این ستاره های پوشالی قرار می گیرند و با فشار ایجنت ها(بخوانید دلال) به راحتی فریب خورده و  فارغ از وضعیت فعلی آن ها، تن به جذب چنین بازیکنان بی کیفیتی می دهند که در طول یک فصل، تنها به عنوان دکوری در نیمکت و سکوها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

اما بحث اصلی، در مورد سرمربی تیمی است که فصل قبل به مقام نایب قهرمانی رسید و به اذعان کارشناسان از مدعیان قهرمانی در فصل جاری لیگ برتر است. در یک فصل و نیم گذشته که برانکو ایوانکوویچ هدایت سرخ های پایتخت را بر عهده داشته، نشان داده که کیفیت و نظم بازیکنان در اولویت قرار دارد و بدون این دو فاکتور مهم هرگز بازیکنی را جذب نمی کند. به عنوان نمونه در فصل گذشته و این فصل به دو بازیکن اشاره می کنیم که می تواند بر این ماجرا صحه گذارد.

 

فصل گذشته محسن مسلمان که بازیکن شناخته شده ای بود و برای خود اسم و رسمی داشت، به پرسپولیس پیوست که مطابق انتظار باید در ترکیب اصلی قرار می گرفت؛ اما برخلاف انتظارات، هفته های متمادی را در نیمکت و سکوها گذراند تا رفته رفته به عنوان تعویضی دقایق آخر وارد ترکیب شد و بعد از چندین هفته و با رسیدن به اوج در ترکیب اصلی قرار گرفت.

 

در فصل جاری هم مشابه موضوع بالا برای رامین رضاییان رخ داد؛ بازیکنی که فصل گذشته بی شک یکی از ستاره های پرسپولیس بود. وی در ابتدای این فصل به تیم ریزه اسپور ترکیه پیوست و بعد از حواشی فراوان، مجددا به پرسپولیس بازگشت. اما نکته قابل توجه نیمکت نشینی محض رضاییان است که به نظر می رسد بابت بی انضباطی و حاشیه های ابتدای فصل از سوی مربی کروات با تنبیهی سخت مواجه شده است.

 

حال با در نظر گرفتن دو نمونه بالا نگاهی داریم به خارجی هایی که در این فصل با بررسی های زیاد از سوی برانکو و دستیارانش جذب شده اند تا بتوانند با تجربه اروپایی خود، سرخپوشان را در سه جام پیش رو یاری کنند. آنتونی گولچ، ولادیمیر پری یماو، آلکسی پلی یانسکی و بوژیدار رادوشویچ، ۴ نفری هستند که با نظر مثبت برانکو به پرسپولیس پیوسته اند. اما برخلاف انتظارات و شناختی که از برانکو به عنوان یک مربی با علم و دانش و صاحب سبک داریم، تا بدین جای فصل خارجی های پرسپولیس نتوانسته اند کمکی به قرمزپوشان پایتخت کنند و باعث ایجاد حاشیه هایی هم در تیم شده اند.

 

آنتونی گولچ که با تعریف و تمجید بسیار به عنوان جایگزین لوکا ماریچ(مدافع فصل گذشته پرسپولیس که عملکرد بسیار خوبی داشت) به پرسپولیس آمد و قرار بود در کنار سید جلال حسینی از ستاره های خط دفاعی باشد ولی رفته رفته به فرشته عذاب پرسپولیس تبدیل شد؛ در ابتدا قرار بود نام وی از لیست خارج شود تا راه بازگشت رضاییان به پرسپولیس هموار گردد، اما وی از این کار سر باز زد و با اصرار زیاد خواستار ماندن در پرسپولیس شد که همین موضوع دلیلی برای خارج شدن نام ساسان انصاری از لیست شد؛ بازیکنی که در نبود ملی پوشان و در بازی با قشقایی شیراز که منجر به حذف پرسپولیس از جام حذفی شد، می توانست کمک حال برانکو و تیمش در قحطی بازیکن باشد. اما این پایان کار نبود و در هفته های گذشته، گولچ به ستاره سهیل تبدیل شد و کمتر کسی از او خبر داشت تا اینکه خبر فسخ قراردادش با پرسپولیس شنیده شد. همچنین آلکسی پلی یانسکی و ولادیمیر پری یماو هم به هیچ عنوان نتوانسته اند آنطور که از آن ها شنیده می شد، ظاهر شوند؛ پلی یانسکی که در پست مدافع جذب شده و با سابقه حضور در شاختار دونیتسک به پرسپولیس پیوسته، حضور کم رنگی را داشت و در هفته های اخیر، بیشتر هم نشین پزشکان تیم بود تا بازیکن در خدمت برانکو.

 

از طرفی ولادیمیر پری یماو که فاقد کارنامه ای درخشان است و جایگزین جری بنگستون(مهاجمی که فصل گذشته عصای دست برانکو بود و عملکرد قابل قبولی داشت) شده بود ولی هیچگاه نتوانست خود را ثابت کند و تنها به عنوان گزینه آخر در خط حمله، مد نظر برانکو بوده و به هیچ عنوان کیفیت لازم را ندارد. همچنین بوژیدار رادوشویچ هم که به عنوان جانشین شایسته بیرانوند جذب شده بود، هیچ نشانه ای از یک دروازه بان درجه یک اروپایی را ندارد؛ سنگربان هایی نظیر نیلسون کوریا و آسمیر آودوکیچ که در فصول قبل در خدمت پرسپولیس بوده و عملکرد درخشانی را از خود برجای گذاشته اند.

 

همانطور که در بالا بررسی شد، خارجی هایی که با نظر برانکو جذب شده اند به هیچ عنوان از کیفیت لازم برخوردار نیستند و مطابق سال های گذشته این پرسپولیس است که متضرر شده و در آخر فصل باید پول های هنگفتی را در قبال «هیچ» به این توریست های ورزشی پرداخت کند؛ مبالغی که بعضا با پرونده سازی علیه باشگاه در فیفا همراه بوده و بدهی های سنگینی را هم برای تیم به همراه دارد.

 

در آخر باید این موضوع را زنگ خطر و هشداری برای مرد کروات دانست و این سوال را پرسید که آیا او هم همانند مربیان گذشته پرسپولیس، اسیر بازیکنان بی کیفیت خارجی شده است؟! موضوعی که از مربی با این دانش و تجربه بسیار بعید است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi