پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:07:42 - سه شنبه 11 خرداد 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اطلاعات کانال تلگرام در ۱۶ محل ثبت می‌شود/ دلیل کندی اینترنت
پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی گفت: کاربران تلگرام بدانند که اطلاعات آنها در ۱۶ محل ثبت می شود و کندی اینترنت نیز به خاطر این است که اطلاعات به آمریکا می رود و سپس به ایران برمی گردد.

به گزارش”دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری دانشجو روح الله مومنی نسب پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی در نشست خبری با مضمون فضای مجازی و آسیب های اجتماعی که عصر امروز در خبرگزاری نسیم برگزار شده بود گفت: متاسفانه هنوز تعریف واحدی از فضای مجازی در کشور وجود ندارد و هنوز نحوه مقابله و مواجهه شدن با این موضوع در کشور ما اهمیت ویژه ای ندارد.

وی در ادامه با تاکید براین مطلب که رسانه ها نباید به فضای مجازی تک بعدی نگاه کنند گفت: اگر بخواهیم فضای مجازی را ناقص مورد توجه قرار دهیم همان عرصه که دیده نشده فضای نفوذ دشمنان قرار خواهد گرفت و از آن ناحیه صدمه خواهیم کرد و باید این مسئله را از نظر دور نداریم که صدمه زدن به کشور چه قدر می تواند خسارت بار باشد.

مومنی نسب در ادامه با اشاره به اینکه هر چیزی که در فضای حقیقی وجود دارد همان در فضای مجازی نیز وجود دارد گفت: امروز تجارت به تجارت الکترونیک تبدیل شده که در تجارت الکترونیک هیچ مبحثی در خصوص اخذ مالیات و یا پرداخت مالیات وجود ندارد و حتی در خصوص عوارض و تعرفه های صادرات و واردات برای آن در نظر گرفته نشده است.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی بیان داشت: امروزه نباید این موضوع را از نظر دور بداریم که مسئله ترافیک در فضای مجازی وجود نداردو نیاز دارد که در این موضوعات نیز در فضای مجازی ورود پیدا کنیم و نباید این موضوعات را رها کنیم چرا که امسال سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است و اگر به دنبال این هستیم که در تجارت و اقتصاد پیش رو باشیم نباید از تجارت الکترونیکی دور باشیم.

وی افزود: چرا اجازه نمی دهیم تا بخش خصوصی در خصوص پهنای باند و ترافیک اینترنتی در کشور ورود کنند آیا این امر خلاف اصل ۴۴ نیست چرا که امروز اینترنت ما از کشور خارج وارد می شود این در حالی است که کشور ما از نظر ثوق الجیشی در جایگاهی قرار دارد که می تواند اینترنت را به کشورهای دیگر صادر کند و امروز در کشور ما ترانزیت اینترنت و ترافیک و پهنای باند شکل نگرفته است.

مومنی نسب تصریح کرد: از نظر شبکه ملی فناوری اطلاعات اینترنت به معنای این است که اینترنت باید سالم و سریع و امن و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد اما امروز در فضای مجازی ۱۴ میلیارد اطلاعات خود را از کشور خارج کرده ایم آیا می توانیم با این همه صادرات اطلاعات امنیت کشور را به امنیت فضای مجازی گره نزنیم.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی با تاکید براینکه امسال گوشی های هوشمند همراه تا اتاق خواب و حتی رختخواب های ما نیز با ما همراه هستند گفت: وقتی این گوشی های هوشمند اطلاعاتشان از اطلاعاتی که ما در اختیار داریم بیشتر است چگونه می توانیم امنیت فضای مجازی را نادیده بگیریم.

وی گفت: فتنه ۸۸ نیزاز طریق اینترنت کنترل می شده و مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود بیان داشتند که تویتر، فیس بوک این شرکت ها شرکت های اسرائیلی آمریکایی هستند که فتنه ۸۸ را کنترل می کردند.

مومنی نسب در ادامه با بیان اینکه فرهنگ ما تغییر پیدا کرده است گفت: ما نمی توانیم بی فرهنگی ها، بداخلاقی ها را نادیده بگیریم و من به اسناد روسای اینترنت اشاره می کنم و می گویم به دنبال این هستند که پیران کودک و کودکان پیر به وجود بیاورند و باید همه سنین را در فضای مجازی یکی ببینیم و در فضای مجازی بزرگ و کوچک و سلسله مراتب دیگر وجود دارد مثلا کودک می تواند در فضای مجازی مادر خود را بلاک کند این در حالی است که در فضای حقیقی مادر در منطق و آیین ما این گونه رفتارها وجود ندارد.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی در ادامه با بیان این مطلب که تکنولوژی و فناوری بد وجود ندارد گفت: ما در فناوری و تکنولوژی به دنبال این هستیم که اطلاعات و فناوری های نو را وارد کشور کنیم و از این فناوری وارد شده به کشور محصول تولید می شود مثلا فناوری هسته ای موضوع خوبی است و ما می توانیم رادیو رادیو و حتی بمب هسته ای دست یابیم و من با فناوری اطلاعات و تکنولوژی صددرصد موافقم و معتقدم بستن فناوری اطلاعات کار احمقانه ای است.

وی با اشاره به وایبر، واتس آپ،تلگرام و… گفت: همه این مواردی که نام بردم محصولات تکنولوژی هستند و اگر هر کسی بخواهد این محصولات را برای مقابله با فرهنگ محدود بسازد این محصول بدی خواهد بود و ما مخالفیم و حتی اگر لیون آبی که تولید می شود مضرات برای کشور داشته باشد آن لیوان محصول بد محسوب می شود.

مومنی نسب با بیان این مطلب که غرب به دنبال مهندسی افکار عمومی است گفت: روزنامه گاردین در مقاله ای به صراحت اعلام کرد که کاربران تلگرام و اینترنت در ایران فرصت بسیار مناسبی برای انگلستان هستند و ما می توانیم از طریق این کاربران اهداف خودمان را در ایران پیاده کنیم چرا که سرور تلگرام در کنار بی بی سی قرار دارد و مرکز اصلی آن در اسرائیل است و آنها می توانند به راحتی اطلاعات را به دست آورند چرا اگر یک خبرنگاری می خواهد با سردبیر خود ارتباط برقرار کند و یا اینکه فردی بخواهد با فرد دیگر خانواده ارتباط برقرار کند چرا باید عکس و یا متن به آمریکا برود و بعد به ایران بازگردد و هر بستر و پیامی در اینترنت در شانزده محل کپی و سیو می شود سپس در اختیار فرد دیگر قرار می گیرد که سه مرکز آن در اختیار ایران است و بعد از آن در سیزده منطقه جهان است.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی بیان کرد: علت پایین بودن سرعت اینترنت نیز همین سیو شدن اینترنت در شانزده نقطه و محل است این در حالی است که وضعیت فناوری و ایتالیا در کنیا ده ها برابر بهتر از وضعیت اینترنت در ایران است در حالی که ما ایرانیان قبل از اروپاییان به اینترنت دسترسی داشتیم و آن زمانی که ما اینترنت داشتیم کشورهای منطقه و حتی کره اینترنت نداشتند. چین و روسیه و ژاپن اینترنت نداشتند و ما زودتر از آنها به اینترنت متصل شدیم در آن زمان ما جز ده کشور اول دنیا بودیم اما ۲۴ سال است که همه دارایی خود را پای اینترنت می ریزیم و حتی تا دورترین نقاط روستاها نیز پهنای باند داریم و واردات اینترنت ما بسیار افزایش یافته است. اما آیا این نکته را باید بدانیم که در مسئله اینترنت ما پیشرفت داشته ایم و یا پس رفت.

وی اظهار داشت: در دو سال گذشته در رده جهانی در زمینه اینترنت ما شش پله سقوط کرده ایم در همین دو سالی که شش پله سقوط کردیم بیشترین استفاده از اینترنت را داشتیم چرا که معتقدم هر چه مصرف بالاتر رود پس رفت را به دنبال دارد.

مومنی نسب بار دیگر رسانه ها را خطاب قرار داد و گفت: در بررسی فضای مجازی نباید تنها به یک بعد آن توجه کنیم.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی در ادامه با بیان این مطلب که تعداد روانشناسان امروزه در کشور افزایش یافته گفت: افرادی که امروزه به این رواشناسان مراجعه می کنند افرادی هستند که دچار اختلال هویتی شده اند و کسانی که دچار اختلالات هویتی می شوند در زندگی شخصی و اجتماعی خود دچار مشکلاتی خواهند شد و فضای مجازی فرزندان ما را بیشتر به این سمت و بی هویتی سوق می دهد.

وی در ادامه به طلاق های عاطفی اشاره کرد و گفت: امروزه طلاق های عاطفی در کشورمان افزایش یافته اند و به غیر از طلاق های عاطفی امروز اعتمادها نسبت به مسئولین و مسئولین نسبت به مردم کاهش یافته و حتی اعضای خانواده نیز اعتماد و اطمینان ندارند.

مومنی نسب در ادامه به فعالیت شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و گفت: امروز شورای عالی فضای مجازی از انفعال به سمت کمک برای سایت ها و فضاهای مجازی بیگانگان تبدیل شده است و اگر بخواهیم با مصوبات اخیر شورای عالی فضای مجازی توجه کنیم خواهیم دید که مقام معظم رهبری در خصوص شورای عالی فضای مجازی انتقادهای بسیاری داشتند و امروزه دستگاه های بسیاری همراه با شورای عالی فضای مجازی فعالیت می کنند و حتی دستگاه های و نهادهایی که موازی با این شورا بودند منحل شدند به اسم های دیگری وارد بازار شدند.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی بیان داشت: شورای عالی فضای مجازی کار خود را به خوبی انجام نداده و  جلساتش نیز به خوبی شکل نگرفته است و شورای عالی فضای مجازی هشت شورا داشته که از این هشت شورا ۴ شورا را در مصوبات آوردند این در حالی است که این ۴ شورا ۳ شورا قبلا منحل شده بودند اما به نام دیگری دوباره بر روی کار آمدند.

وی بیان داشت: در فضای مجازی تمامی قوانین جمهوری اسلامی ایران نقض می شود اما اگر فردی در داخل کشور بخواهد وارد تولید فضای مجازی و سایت ها شود باید ۳۹ درصد از سهم خود را به دولت بدهد و سهم وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز پرداخت کند و حتی مالیات نیز بدهد اما در فضای مجازی هیچ کدام از این قوانین اجرا نمی شود حتی در فضای مجازی موارد اخلاقی نیز نقض می شوند.

مومنی نسب افزود: امروزه گروه های تروریستی داعش در فضای مجازی به شدت ورود کردند و دارند در ایران عضو می گیرند این در حالی است که دولت نه تنها با تلگرام برخورد نمی کند بلکه به ازای هر کاربری که وارد تلگرام می شود به شرکت تلگرام پول پرداخت می کند.

پژوهشگر و کارشناس مسائل فضای مجازی بیان داشت: رسانه ها برای اینکه بتوانند در فضای مجازی فعالیت کنند بهتر است فعالیت های اینترنتی خود را از فضای مجازی به سایت های داخل کشور همچون سروش منتقل کنند و باید این کار از سوی آنها انجام پذیرد.

وی انتقادی را بر صدا و سیما وارد دانست و گفت: اگر صدا و سیما بخواهد کانال ها اینترنت داخلی را نام ببرد مجازات می شود اما اگر نام کانال های خارجی برده شود هیچ اتفاقی نمی افتد بهتر است اول از خودشان شروع کنند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi