پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:16:20 - یکشنبه 7 دی 1393
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
اسکنر فشار کف پا برای کمک به بیماران دیابتی در کشور ساخته شد
دستگاه اسکنر فشار کف پا و تولید کفی های طبی منحصر به فرد برای کمک به بیماران دیابتی و مبتلایان به ناهنجاری های کف پا به همت دو دانشجوی جوان ایرانی طراحی و تولید شد.

به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایرنا، ‘روح اله یاراحمدی خراسانی’ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برق گرایش الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد و ‘مسعود رمضانیان کیکانلو’ دانشجوی کارشناسی ارشد رشته شیمی دانشگاه تهران با ساخت اسکنر فشار کف پا و تولید کفی های طبی موفق به کسب رتبه سوم پژوهش های کاربردی در شانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی شدند.

موسسه های همکار در این طرح، شرکت پایا فناوران فردوسی و مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند و مراحل ایده تا تولید محصول نیز حدود دو سال طول کشیده است.

سیستم اسکنر فشار کف پا متشکل از یک سکوی مسطح با ابعاد ۶۶×۵۷ سانتی متر به همراه نرم افزار آن است که در این سکو بیش از دو هزار حسگر فشار وجود دارد و می توان توزیع فشار کف پای افراد را در حالت استاتیک و دینامیک بررسی کرد.

با استفاده از نرم افزار این سیستم می توان فشارهای وارده به کف پا، موقعیت مرکز ثقل، قوس های کف پا، الگوی راه رفتن، میزان تعادل و همچنین ناهنجاری های حرکتی را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

روح اله یاراحمدی خراسانی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا به تشریح جزییات طراحی و ساخت این اسکنر پرداخت و گفت: ‘ساخت اسکنر فشار کف پا’ عنوان پایان نامه تحصیلی من بود که کار را ادامه دادم و سپس با همکاری ‘مسعود رمضانیان’ در خرداد ۹۳ تاییده سازمان پژوهش های علمی و صنعتی را برای ثبت اختراع این اسکنر گرفتیم.

وی افزود: از مرحله ایده تا طراحی و تولید نمونه صنعتی اسکنر حدود دو سال طول کشید و صفر تا صد کار را خودمان انجام دادیم.

به گفته یاراحمدی این دستگاه پس از ساخت، حدود چهار ماه در دانشگاه شهید بهشتی مراحل تست را پشت سر گذارنده و تاییده عملکرد را از این دانشگاه دریافت کرده است و حتی کارشناسان عملکرد آن را بهتر از نمونه آلمانی ارزیابی کرده اند.

وی درباره عملکرد این دستگاه که با نام ‘پی تی اسکن’ PT Scan در مشهد طراحی و تولید شده است، توضیح داد:

با راه رفتن یا ایستادن بر روی دستگاه اسکنر فشار کف پا، فرد بیمار می تواند میزان فشار تک تک نقاط کف پا را به دقتی بالا به دست آورد و در ادامه، اطلاعات دستگاه اسکنر در درون کامپیوتر مورد پردازش قرار گرفته و با انتقال این اطلاعات به دستگاه CNC طراحی شده، کفی طبی ساخته می شود که این کفی مختص پای همان فرد است.

این دانشجوی جوان خاطرنشان کرد: ویژگی بارز در طراحی این دستگاه، استفاده از شیوه ای نو در خواندن مقدار مقاومت ها از این آرایه بزرگ حسگری است که منجر به آن شده تا مقادیر فشار وارد شده به آرایه حسگری را با قابلیت تکرار پذیری بسیار بالا و دقتی مناسب، اندازه گیری شوند.

وی طراحی سیستم کالیبراسیون دستگاه اسکنر فشار کف پا را از دیگر ویژگی های این طرح برشمرد و گفت: هیچیک از دستگاه های اسکنر که از خارج کشور خریداری می شوند کالیبراتور ندارند و برای کالیبره شدن باید دستگاه را به خارج کشور فرستاد که این کار هزینه زیادی به مراکز استفاده کنندگان از این اسکنر تحمیل می کند.

یاراحمدی یادآور شد: به طور معمول دستگاه های اسکنر پس از شش ماه یا یکسال کار، از حالت کالیبره خارج می شود و دقت سنسورهای آن کاهش می یابد بنابراین اطلاعات درستی به ما نمی دهد و نیاز به کالیبراسیون مجدد دارد.

وی ادامه داد: مراکز درمانی ممکن است به خاطر هزینه های بالا یا دیگر محدودیت های موجود، دستگاه اسکنر را برای کالیبره شدن به خارج کشور نفرستند درنتیجه، دقت دستگاه کم می شود ولی ما کالیبراتور اسکنر را هم در داخل کشور ساختیم و ظرف یک هفته می توانیم کار کالیبره کردن دستگاه را برای متقاضیان انجام دهیم.

این مخترع جوان بیان داشت: الان اگر دستگاه های اسکنر خارجی خراب شوند باید آنها را به خارج کشور فرستاد اما چون اسکنر را در داخل کشور ساختیم خودمان می توانیم آن را تعمیر کنیم و بنابراین نیاز به ارسال دستگاه به خارج برای کالیبراسیون یا تعمیر نیست و با هزینه های کمتر و سرعت بیشتر قادریم در داخل کشور، این کار را انجام دهیم.

وی با بین اینکه دستگاه CNC اسکنر هم در این طرح ساخته شده است، توضیح داد: دستگاه اسکنر در این فرآیند، اطلاعات مربوط به فشار کف پا را استخراج می کند، نرم افزاری که طراحی کرده ایم این اطلاعات را گرفته و پس از پردازش، به دستگاه CNC می دهد و دستگاه CNC هم براساس اطلاعاتی که دریافت کرده است پستی و بلندی های لازم را بر روی کفی طبی ایجاد می کند و خروجی آن یک کفی منحصر به فرد است که دیگران نمی توانند از آن استفاده کنند.

یاراحمدی به توجیه اقتصادی این طرح نیز اشاره کرد و گفت: نمونه های خارجی اسکنر کف پا با قیمت تقریبی ۲۴ میلیون تومان وارد کشور می شود ولی قیمت دستگاه ما به همراه نرم افزارهای مربوطه ۱۴ میلیون تومان تمام می شود.

وی درباره کاربردهای سیستم ‘پی تی اسکن’ PT-Scan نیز گفت’ با توجه به اینکه اسکنر در فضای کلینیکی به راحتی قابل استفاده و نصب است، این سیستم در تشخیص اختلالات راه رفتن، اختلالات پا، بررسی نحوه توزیع فشار پا در هنگام راه رفتن و ایستادن و همچنین انجام حرکات اصلاحی و ساخت انواع کفی طبی مورد نیاز افراد کارایی دارد.

یاراحمدی خاطرنشان کرد: افرادی که دچار برخی ناهنجاری های پا همچون صافی کف پا، خار پاشنه هستند یا ناهنجاری های حرکتی دارند می توانند از این سیستم استفاده کنند اما مخاطب اصلی ما مبتلایان به دیابت هستند.

وی اضافه کرد: به دلیل ضعف در سیستم ایمنی افراد دیابتی، احتمال زخم شدن کف پای آنها زیاد است و از طرفی، به خاطر ضعف در سیستم عصبی، دیر متوجه زخم می شوند و با گسترش عفونت، آسیب پذیری آنها بالا می رود که استفاده از کفی های مناسب برای کف پای این افراد بسیار ضروری است.

این مخترع ایرانی تصریح کرد: استفاده از این کفی ها که متناسب با وضعیت کف پای هر فرد طراحی و تولید شده است اولا موجب توزیع فشار کف پا می شود و از بروز زخم جلوگیری می کند و یا اگر پای فرد زخمی باشد مانع از گسترش آن می شود.

وی بیان داشت: متخصصان طب فیزیکی، متخصصان ارتوپدی، متخصصان طب ورزشی، کلینیک های دیابت، فیزیوتراپیست ها، متخصصان مغز و اعصاب، دانشکده های تربیت بدنی و تمامی پایگاه ها و مراکز سنجش سلامت می توانند از این سیستم استفاده کنند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi