پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:44:42 - دوشنبه 24 آبان 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در کارگاه جریان شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی مطرح شد:
اسناد ساواک گواه عدم مشروعیت رژیم پهلوی است
علیمردانی پژوهشگر مرکز اسناد تاریخی هدف از انتشار اسناد ساواک بوسیله مرکز اسناد را مشروعیت‌زدایی از رژیم پهلوی، کمک به پژوهشگران تاریخ انقلاب و مشروعیت زایی برای نیروهای انقلابی دانست.

به گزارش “دانشجوآزاد” کارگاه جریان شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی، روز یکشنبه ۲۳آبانماه ۹۵، به کوشش مرکز بررسی اسناد تاریخی در تهران با همکاری دانشگاه شهید باهنر در تالار وحدت دانشگاه، برگزار شد.

در این کارگاه دکتر علی اکبر علیمردانی؛ دکترای تاریخ در دانشگاه علوم و تحقیات آزاد اسلامی تهران، پژوهشگر مرکز اسناد تاریخی و نویسنده چندین کتاب اساس اسناد بجای مانده از رژیم پهلوی-دکتر محمد باقر نوروزی؛ پژوهشگر و محقق جریان شناسی تاریخی، مدرس دانشگاه و مولف چندین جلد کتاب و مقاله در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی- استاد قاسم تبریزی؛ کارشناس سند در کتابخانه مجلس شورای اسلامی و سایر مراکز دولتی و غیر دولتی دارای اسناد تاریخی و مولف کتب و مقاله بر اساس اسناد بجای مانده از رژیم پهلوی، مدرسین کارگاه جریان شناسی تاریخ نگاری انقلاب اسلامی بودند.

قبل از شروع مباحث کار گروه، دکتر حسین خانی سر پرست روابط عمومی دانشگاه؛ ضمن خیر مقدم خدمت حضار و ارج نهادن به مقام بلند شهدای انقلاب و امام شهدا هدف از برگزاری این نشست را کاوش پیرامون تاریخ انقلاب اسلامی دانست و در خاتمه سخنان خود جملاتی در شأن و شخصیت والای مرحوم مهندس علیرضا افضلی پور و همسر بزرگوارشان(بنیانگذاران دانشگاه در کرمان) بیان کرد.

علیمردانی؛ با تکیه بر فرمایشات مقام عظمای ولایت، پیرامون تاریخ و اهمیت مطالعه آن، به شرح مختصری از فعالیت مرکز بررسی اسناد تاریخی و چرایی انتشار اسناد انقلاب اسلامی پرداخت.

علیمردانی هدف از انتشار اسناد ساواک بوسیله مرکز اسناد را مشروعیت‌زدایی از رژیم پهلوی، کمک به پژوهشگران تاریخ انقلاب و مشروعیت زایی برای نیروهای انقلابی دانست.

دکتر نوروزی؛ موضوعات تحولات و بررسی سیر تاریخی تاریخ نگاری پیرامون انقلاب اسلامی را نقد و بررسی کرد.

وی این سیر تاریخی را به چند بخش مختلف تقسیم کرد که : اولین دوره آن حدود ۱۰ الی۱۲ سال به طول انجامید. در این دهه که دوره ترجمه نام دارد، به علت جنگ تحمیلی و در اولویت نبودن تألیف کتاب های تاریخی راجع به انقلاب، سیر تاریخی به سمت ترجمه کتاب هایی که توسط افراد رژیم پهلوی، خارجی های درگیر در مسائل کشور و رجل سیاسی غربی نگاشته شده بود رفت. کتاب های این دوره بیشتر به دنبال جریان سازی تاریخی برای ایجاد شبهه در ماهیت انقلاب اسلامی بوده اند.

گفتنی است، هدف از برگزاری این کارگاه مسائل ذیل بود:

-آشنایی با نیاز ها و خواسته های دانشجویان.

-ایجاد ارتباط با دانشجویان و اساتید جهت انجام همکاری های مشترک.

-طرح مباحثی که از نظر این مرکز ضرورت دارد تا از زوایای دیگری به آن نگریسته شود، به عنوان نمونه اتکاء کامل مباحث به اسناد در اختیار،که راه هر گونه تحلیل بدون پشتوانه و غیر علمی را بر خود می بندد.

-معرفی مرکزی که مبنای اولیه و اساسی آن کار از طریق مستندات به جای مانده است.

– ایجاد فضای گفتگو و مفاهمه و انجام تعامل علمی و پژوهشی فی ما بین دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی  و علمی و فنی خارج از دانشگاه‌ها.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi