پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:58:45 - چهارشنبه 8 دی 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
با پایان ماجرای پر پیچ و خم ثبت نام آزمون دکتری؛
استقبال از آزمون دکتری ۹۶؛ تجمیع با دانشگاه آزاد یا قانون سنجش و پذیرش؟
وزن ۵۰ درصدی آزمون کتبی و نظارت بیشتر سازمان سنجش بر برگزاری کنکور از جمله تغییراتی که بار دیگر زمینه امید به عدالت در پذیرش دکتری را فراهم کرده است. بطوری که به صورت دقیقتر طبق اعلام سازمان سنجش، میزان تاثیر معدل ۲۰% و میزان تاثیر آزمون کتبی ۸۰% است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سرانجام ثبت نام آزمون دکتری با تمام حواشی خودش به پایان رسید و براساس گفته سازمان سنجش تعداد ۲۵۸ هزار و ۹۸۴ داوطلب برای این آزمون ثبت‌نام کردند.

 ثبت نام آزمون امسال دکتری که با توجه به قانون «سنجش و پذیرش»  آغاز شد، در همان ابتدای راه با سردرگمی داوطلبین این آزمون روبرو شد؛ دانشگاه آزاد دفترچه جداگانه منتشر کرد و آنچیزی شد که نزدیک به یک هفته داوطلبین را در «آمپاس» قرار داد.(اینجــا)

اما ثبت نام این آزمون به پایان رسید و نزدیک به ۲۶۰ هزار نفر متقاضی شرکت در دوره دکتری شدند. این آمار حکایت از افزایش تعداد داوطلبان نسبت به چند سال گذشته است، به طوری که در سال ۹۳، ۲۳۹ هزار و ۹۰ نفر؛ در سال ۹۴، ۲۰۱ هزار و ۳۳۵ نفر و در سال ۹۵ ۱۵۶ هزار و ۹۹۵ نفر داوطلب این آزمون بوده اند. گرچه این افزایش به دلیل تجمیع شدن آزمون سراسری و دکتری نیز میتواند باشد.

طرح «سنجش و پذیرش» در ابتدای راه زمین‌گیر شد؟!

** اقبال داوطلبین چگونه است؟
همانطوری که گفته شد، اگرچه بخشی از این افزایش مربوط به ادغام آزمون دانشگاههای آزاد و سراسری است اما با توجه به اینکه سالهای گذشته نیز بسیاری از داوطلبان در هر دو آزمون شرکت می کردند قاعدتا بخش زیادی از این افزایش مربوط به اقبال داوطلبان به قوانین جدید مصوب در زمینه آزمون دکتری است.

وب سایت تخصصی دکتری در این باره معتقد است: با برگزاری آزمون دکتری به شیوه نیمه متمرکز در سال ۱۳۹۰ و امیدآفرینی در داوطلبان برای عدالت بیشتردر پذیری مقطع دکتری، داوطلبان این آزمون به طور چشم گیری افزایش یافت و این افزایش تا سال ۱۳۹۳ ادامه داشت، به طوری که آمار شرکت کنندگان آزمون در این سال به ۲۳۹ هزار نفر رسید. اما نحوه برخورد با داوطلبان آزمون در آن سال و افزایش تدریجی اختیارات دانشگاه ها موجب شد تا تعداد ثبت نام کنندگان نیز روندی نزولی یابد و این تعداد در آزمون سال ۹۵ به حدود ۱۵۷ هزار نفر برسد.

اما بار دیگر در آزمون سال جاری شاهد افزایش تعداد ثبت نام کنندگان این آزمون هستیم که به اعتقاد عده ای ناشی از قانون سنجش و پذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی است. البته در این میان نیز عده ای بر این باورهستند که «شیفت جمعیت» از ارشد به دکتری به این مسئله دامن زده است. برگزاری یکپارچه بخش کتبی آزمون دکتری سراسری و آزاد و امکان انتخاب بیشتر،وزن ۵۰ درصدی آزمون کتبی و نظارت بیشتر سازمان سنجش بر برگزاری کنکور از جمله تغییراتی که بار دیگر زمینه امید به عدالت در پذیرش دکتری را فراهم کرده است. بطوری که به صورت دقیقتر طبق اعلام سازمان سنجش، میزان تاثیر معدل ۲۰% و میزان تاثیر آزمون کتبی ۸۰% است. نحوه محاسبه معدل موثر به این گونه است که ۶۰% به معدل کارشناسی ارشد و ۴۰% به معدل کارشناسی اختصاص داده می شود. کسانی که کارشناسی ناپیوسته دارند، ابتدا باید معدل کاردانی و کارشناسی خود را با هم جمع کنند و از آن میانگین بگیرند.

نکته بعدی این است که معدل موثر تراز می‌شود. تراز به این معنی است که با توجه به میانگین درصد پاسخگویی به سوالات آزمون، اندکی تغییر می‌کند. پس توجه داشته باشید که اگر دو داوطلب از لحاظ نمره آزمون در شرایطی کاملا برابر باشند، داوطلبی که معدل موثر بیشتری دارد، قطعا رتبه بهتری خواهد داشت.

اما چیزی که در این میان مطرح می شود این است که داوطلبین دکتری چقدر از مدل برگزاری این آزمون رضایت دارند؛ طی روزهای گذشته نظرهای مختلفی درباره این آزمون به ما ارسال شده است:

نام نظر
مرتضی امسال سهم ازمون ۵۰ و تراز از ۸۰۰۰ بدون معدل
در حالی ک ترازی که برای مصاحبه پذیرفته شدگان میدن بیشترینش حوالی ۶۰۰۰ و تراز ملاک قبولی
بنابراین سهم ازمون هر چند لفظا ۵۰ درصده اما در عمل حدود ۷۰ درصد نقش تو قبولی داره
در ضمن موافق خوندن با زمان متناسب و سنجیده ام ن زمان گزاشتن زیاد و خوندن منابع زیاد
من با این شکل خوندن تک رقمی شدم
محمد پس زیاد دلخوش به قانون ۵۰درصد آزمون نباشیم.رمز موفقیت این چیزهاست؛
سوابق تحصیلی؛ مقالات ISI؛ زبان؛ جالب بودن موضوع پایان نامه برای استاد مصاحبه کننده و مهمتر ازهمه شرکت در مصاحبه دانشگاهی که قبلا توش ارشد خونده باشی و اساتید شما رو بشناسن
دانشجو تا زمانی که دانشگاه آزاد ادغام رو قبول نکرده بود؛ تعداد شرکت کننده ها زیر ۱۴۰هزار بود. این همون تعداد واقعی شرکت کننده های دولتی هستش. و برای مقایسه باید همین تعداد رو درنظر گرفت. اما به محض اینکه دانشگاه آزاد از قانون تمکین کرد؛ داوطلبان آزاد شروع به ثبت نام کردن و تعداد شرکت کننده ها به تدریج به ۲۵۸هزار رسید. نکته بعدی: شرایط تغییر خاصی نکرده. اساتید هنگام مصاحبه به دانشجوی مدنظرشون حداکثر نمره رو میدن بقیه رو رد میکنن
کوروش کلیف بنده که رتبه ی یک کنکور دکتری ۹۵ رو آوردم،و بخاطر اینکه آزمون صفر درصد و مصاحبه صد درصد امتیاز داشته،و بخاطر پارتی بازی پذیرفته ی نهایی نشدم چیه؟
۱۱ تا دانشگاه هم مصاحبه رفتم،حتی شبانه هم قبول نشدم.
دوباره میگم رتبه ی ۱ معدن که شبانه هم پذیرفته نشدم،
اگر قانون ۰ ℅ آزمون ۱۰۰℅ مصاحبه بد بود چرا گذاشتید؟
در ضمن چرا قانونی که در دفترچه ی ۹۵ مبنی بر اینکه :دانشجویی که دعوت به مصاحبه شده و پذیرفته ی نهایی نشده تا دوسال میتونه بدونه کنکور بره مصاحبه،.،رو منکر شدیید؟
مینا توجه بفرمایید متوجه میشید که تا از قبل از قیل و قال ادغام سراسری و آزاد و در حالی که تنها یک روز از مهلت ثبت نام باقی مونده بود، سنجش اعلام کرد که تعداد ثبت نام کنندگان کمی بیش از ۱۲۷ هزار نفره. یعنی ۳۰ هزار نفر کمتر از پارسال. حجم اعتراضات به ادغام دو کنکور توسط داوطلبان آزاد هم به خوبی موید این نکته اس که جمعیت قابل توجهی از داوطلبان آزاد تمایلی به شرکت در کنکور سراسری به دلایل مشخص ندارند. بنابراین بهتره متصدیان امر موشکافانه به دلایل و تبعات این کاهش علاقه به ادامه تحصیل در دوره دکترا بپردازند. هرچند دلایل مشخصی داره به نظر!
دکتری از کجا اطلاع دارید که دانشگاه آزاد در تکمیل ظرفیت بهمن ماه، صرفا از افراد دعوت شده به مصاحبه،،، دعوت مینماید؟
از آنجایی که بنده اطلاع دارم در تکمیل ظرفیت اول،،، اکثریت افراد دعوت شده قبول شدند،،،
پس احتمالا در این مرحله از مردودین هم ثبت نام بعمل می آید.
سارا قبول شدگان آزمون دانشگاه آزاد که مجوز نیاز ندارند که به گفته شما قرار باشد حذف شوند!
برخی رشته / واحدهای دانشگاه آزاد از نظر وزارت علوم فاقد مجوز هستند که آنها نیز به مرور زمان و بر اساس اقدامات لازم قانونی، مجوزهای لازم را کسب خواهند نمود.
مسعود به نظر من دلیل اصلی استقبال بالا از ازمون دکتری اینا نیست
اولا شیفت جمعیتی الان روی این مقطع هست
پیک جمعیت اونجاست
دوما به دلیل بن بست فضای شغلی جامعه ترجیح میده همین طوری الکی درس بخونه
تا لااقل مشغول یک کاری باشه
سوما “مد”: الان ارشد حکم دیپلم پیدا کرده
و هرکس دکتری بخونه انگار با کلاسه
یعنی رکود اقتصاد حتی روی تحصیلات تکمیلی هم اثر کرده

به هر حال آنچه که مشخص است باید تا ششم اسفند ماه منتظر بود و دید برگزاری این آزمون با چه واکنشی از سوی داوطلبین دکتری همراه خواهد شد، آزمونی که نزدیک به ۷۰ هزار نفر در دانشگاه ها پذیرش خواهند شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi