پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:28:22 - سه شنبه 27 تیر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
از ریاست بزرگترین دانشگاهِ تهران تا بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا/بعد از سالها «رهبر»ی جدید در دانشگاه آزاد اسلامی
بالاخره بعد از سالها فردی با تفکراتی جدید در راه تصدی کرسی ریاست بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا است.

به گزارش “دانشجوآزاد” جلسه هیئت امنای دانشگاه آزاد پیش از ظهر ۲۵ تیرماه با حضور اکثریت اعضا برگزار شد؛ اعضای هیئت امنا در این جلسه به اتفاق آرا تصویب کردند که فرهاد رهبر به عنوان رئیس دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود. بر این اساس،  موضوع ریاست او بر دانشگاه آزاد در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح خواهد شد و پس از تصویب در این شورا، رسماً به عنوان رئیس دانشگاه آزاد منصوب می‌شود.

همچنین اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد در این  جلسه تصویب کردند که فرهاد رهبر  به عنوان سرپرست فعالیت خود را در دانشگاه آزاد آغاز کند.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳ اساسنامه دانشگاه آزاد، “پس از استعفا و یا عزل رئیس دانشگاه هیأت امناء موظف است ضمن تعیین سرپرست برای دانشگاه، طی یک مهلت سه ماهه نسبت به معرفی گزینه پیشنهادی برای احراز ریاست دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام نماید.” بر این اساس، با توجه به برکناری حمید میرزاده رئیس پیشین دانشگاه آزاد توسط هیئت امنای این دانشگاه در تاریخ ۳ اردیبهشت ۹۶، هیئت امنا تا سوم مرداد امسال فرصت داشت تا گزینه خود برای تصدی ریاست‌دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند. در طی این بازه‌ی زمانی نزدیک به سه ماهه، علی‌محمد نوریان به عنوان سرپرست، وظیفه‌ تمشیت امور دانشگاه را برعهده داشت.

فرهاد رهبر همه مقاطع تحصیلی خود را از کارشناسی تا دکتری در دانشگاه تهران و در رشته اقتصاد نظری به اتمام رسانده است. او دارای بیش از ۴۰ مقاله علمی به زبان فارسی و بیش از ۱۶ مقاله علمی پژوهشی بین‌المللی است. وی همچنین راهنمایی بیش از ۶۰ عنوان پایان‌نامه و رساله دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی را بر عهده داشته است.

رهبر پدیدآورنده رساله دکتری با موضوع «نحوه مصرف درآمدهای نفتی» است. او پنج سال پس از عضویت در هیات‌علمی دانشگاه تهران، عهده‎دار ریاست دانشکده وزارت اطلاعات شد و یک‌سال در این سمت فعالیت کرد.

او همچنین پیشتر، از سال ۵۹ تا ۶۲ در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فعالیت داشت و از سال ۸۴ تا ۸۵ به عنوان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور فعالیت کرده است.

رهبر به مدت چهار سال عضو هیات امنای مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی بوده و از سال ۸۶ تا ۸۹ ریاست بزرگترین دانشگاه دولتی کشور (دانشگاه تهران) را بر عهده داشته است. او از بهمن‌ ۸۶ از سوی محمدمهدی زاهدی به ریاست دانشگاه تهران منصوب شد. سپس حکم او به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و عنوان سی‌ویکمین رئیس دانشگاه تهران را از آن خود کرد. رهبر که تا ۲۹ بهمن ۹۲ عهده‌دار ریاست دانشگاه تهران بود پس از ۶ سال ریاست به‌عنوان رکورددار ثبات مدیریت در دانشگاه تهران شناخته شد.

او همچنین مسئولیت‌های اجرایی زیادی هم داشته به طوری که عضویت در هیات امنای سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، عضویت کمیته ملی آموزش عالی وابسته به کمیسیون یونسکو، عضویت در کمیته هماهنگی شورای گسترش آموزش عالی (خاص دانشگاه پیام‌نور) و عضویت در هیات علمی و صاحب‌نظر دانشگاهی در شورای سیاست‌گذاری و نظارت راهبردی پژوهش و فناوری در صنعت نفت بخشی از مسئولیت‌های اجرایی ایشان است. وی همچنین در سال ۹۵ به عنوان مشاور اقتصادی و دبیر کارگروه اقتصادی آستان قدس رضوی منصوب شد.

 

ولایتی رئیس دانشگاه آزاد معتقد است: دانشگاه آزاد اسلامی‌با توجه به اینکه بزرگترین دانشگاه حضوری جهان از نظر علم و فناوری است و انتظارات زیادی از آن می‌رود، به لحاظ کمی‌و کیفی نیازمند تحولات اساسی است، باید تمام رشته‌ها و بخش‌های دانشگاه به سمتی که از آن توقع می‌رود حرکت کند.

وی همچنین امیدوار است طرح تخفیف شهریه در مناطق محروم را تحقق بخشد و در عین حال بخشی از بودجه پژوهشی که ۴۰۰ میلیارد تومان می شود را صرف جذب نخبگان کند.

معرفی فرهاد رهبر به عنوان سرپرست دانشگاه آزاد واکنش های زیادی از جانب رسانه ها و شخصیت های مختلف را در پی داشت عده ای موافق این انتخاب و عده ای مخالف آن بودند اما به هر تقدیر امیدواریم این انتخاب تحولات اساسی در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی و… را در بزرگترین دانشگاه حضوری دنیا ایجاد کند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi