پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

12:55:29 - چهارشنبه 3 آذر 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
وقتی دانشجویان بسیجی کرمان جاهای خالی را پر می کنند؛
از ارائه خدمات رایگان در روستاهای فراموش شده تا درخشیدن در مسابقات علمی جهان
همواره یکی از دغدغه های مجموعه بسیج محرومیت زدایی و رفع مشکلات مردم مناطق محروم است که بسیج دانشجویی نیز از این امر مستثی نبوده و به عبارتی با برگزاری اردوهای جهادی فعالیتی چشمگیر در این زمینه داشته است.

به گزارش “دانشجوآزاد” همزمان با سالروز تشکیل بسیج دانشجویی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) بر آن شدیم تا گزارشی مجمل از اهم فعالیتهای بسیج دانشجویی در استان کرمان ارائه دهیم.

همواره یکی از دغدغه های مجموعه بسیج محرومیت زدایی و رفع مشکلات مردم مناطق محروم است که بسیج دانشجویی نیز از این امر مستثی نبوده و به عبارتی با برگزاری اردوهای جهادی فعالیتی چشمگیر در این زمینه داشته است. این اردوها در دانشگاههای سراسر استان و در بازه های زمانی مختلف از عید نوروز گرفته تا اردوهای تابستانه و اردوهای هفته بسیج برگزار می شود و همواره تلاش جهت رفع محرومیت های جنوب استان و همچنین حاشیه شهر مدنظراست.

در گزارشی که از تعداد برگزاری اردوهای جهادی در نوروز ۹۵ ارائه شد استان کرمان با برگزاری ۳۵ اردو بالاترین تعداد برگزاری را داشته است که با اعزام گروههای تخصصی با حضور بیش از ۱۳۰۰ دانشجو به روستاهای محرومِ استان، فعالیتهای عمرانی، آموزشی، فرهنگی و پزشکی ارائه شد همچنین در یک حرکت بی سابقه جهادگران دانشگاه علوم پزشکی کرمان با حضور ۱۲۰ نفر به ۱۰ روستای محروم شهرستان راور رفته و خدمات رایگان پزشکی و دندانپزشکی به مردم آن مناطق ارائه دادند.

در اردوهای ذکر شده علاوه بر بحث خدمات دهی و ساخت و ساز یکی از مواردی که همواره موردتاکید است فعالیت های فرهنگی و بصیرت افزایی بوده از آنجایی که در شهرستانهای جنوب استان کرمان اهل تسن در کنار شیعیان زندگی میکنند وحدت بین سنی و شیعه و ولایت پذیری از مواردی است که بسیج دانشجویی استان کرمان تاکید فراوان بر آن داشته از این رو کارشناسانان مذهبی و فرهنگی به این مناطق اعزام می شوند.

همچنین به دلیل اهمیت کشاورزی در شهرستانهای جنوبی یکی از اهداف بسیج دانشجویی ترویج گفتمان اقتصادی مقاومتی و توانمندسازی مردم جنوب استان و همچنین آموزش در حوزه کشاورزی و دامپروری بوده است که دانشجویان مطالبات خود در خصوص وضعیت نابسامان کشاورزی جنوب استان را در جلسات متعددی که با مسئولین و امام جمعه شهرستانها داشتند ارائه داده و بحث خرید تضمینی و الگوی کشت از پیشنهاداتی بوده که مورد استقبال مسئولین امر قرار گرفته است.

 

در کنار اینها بسیج دانشجویی به واسطه ارتباط مستقیم با قشر نخبه وتحصیل کرده در زمینه فعالیت های علمی نیز ورود پیدا کرده و نمونه بارز آن تیم رباتیک بسیج دانشجویی دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان می باشد که تیم ربات امدادگر VRU دانشگاه ولیعصر رفسنجان موفق به کسب سهمیه جهانی ربوکاپ (مسابقات رباتیک لایپزیگ آلمان)  شد.

 

 

یکی دیگر از فعالیت های دانشجویان بسیجی به دانشگاه فرهنگیان مربوط می شود که جهت شناسایی، تقویت و هدایت نخبگان به مناطق محروم می روند و از استعدادهای کشف نشده آن مناطق نیروهای زبده و فعال به جامعه معرفی می کنند.

همچنین در کنار اردوهای جهادی نوروز و تابستانی که طبق روال همه ساله برگزار می گردد؛ دانشجویان بسیجی شهر کرمان هر دو هفته یکبار در روزهای جمعه به حاشیه شهر رفته و در حوزه های پزشکی، دندان پزشکی، عمرانی، آموزشی، فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی، پرستاری و مامایی، غربالگری و مشاوره به خدمات دهی به مردم مناطق محروم می پردازند تا فرصتی باشد برای نشاندن لبخند بر لبِ محرومان.

در کنار اعزام گروههای پزشکی و دندان پزشکی به مناطق محروم تیم های دامپزشکی نیز در برخی فصول سال صورت می گیرد که در ایام نوروز ۹۵، واکسیناسیون قریب به ۲۰۰۰ راس گوسفند انجام پذیرفت.

 

گفتنی است با توجه به توصیه های مقام معظم رهبری جهت سخنرانی دانشجویان قبل از خطبه های نماز جمعه در استان کرمان نیز بسیج دانشجویی پیشگام این امر بوده و دانشجویان بسیجی در سطح استان هشدار در خصوص فسادهای احتمالی سازمان یافته در رانت برخی از گروهها بعد از سفر رئیس جمهور به کرمان را در دستور کار قرار داده اند و علاوه بر این روشنگری مردم در خصوص اتفاقات کشوری مدنظر است.

از جمله فعالیت های فرهنگی بسیج دانشجویی می توان به ترغیب مردم جهت عدم استفاده از ماهواره و جمع آوری ماهواره ها در قالب گروههای جهادی و همچنین توسعه نشریات دانشجویی با رویکرد گفتمان انقلاب اشاره کرد که بیش از ۴۰ نشریه فعال در سطح دانشگاههای استان در حال نشر است.

از آخرین اقدامات بسیج دانشجویی در استان کرمان راه اندازی ستاد اربعین جهت تسهیل در امر خروج دانشجویان بود که موفق به اعزام ۱۵۰۰ دانشجو به پیاده روی اربعین در اربعین۹۵ شد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi