پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

16:18:54 - شنبه 9 تیر 1403
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
برای اولین بار در کشور؛
ارقام اصلاح شده کتان روغنی مصرف خوراکی در دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان تولید شد
عضو هیأت علمی گروه ژنتیک و تولید گیاهی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان گفت: برای اولین بار در کشور ارقام کتان روغنی را با هدف اینکه کیفیت روغن این گیاه به سمت خوراکی برود، افزایش بازدهی و عملکرد بالا داشته باشد و مقاوم در مقابل خشکی باشد اصلاح و تولید می‌کنیم.

علی اکبر محمدی میریک عضو هیأت علمی گروه ژنتیک و تولید گیاهی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در گفتگو با خبرنگار خبرنگار گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو اظهار داشت: برنامه پژوهشی‌ای که دنبال کردیم با هدف تولید ارقام جدیدی از کتان روغنی یا بذرک است که یکی از گیاهان روغنی و دارویی است و در ایران به صورت محلی کشت می‌شود.

وی افزود: این گیاه به دو دلیل عدم وجود ارقامی که پتانسیل بالایی داشته باشند و نداشتن مصرف آشپزخانه‌ای در سطح وسیع کشت نمی‌شود.

او با اشاره به اینکه روغن و دانه این گیاه در ایران بیشتر در مصرف دارویی است بیان کرد: کشور ما عمده نیاز مصرف خود را از واردات تأمین می‌کند به همین دلیل نیاز است در کشور ارقام دیگر هم تولید شود.

محمدی میریک عنوان داشت: گیاه کتان این پتانسیل را دارد که در کنار کشت گیاه دانه روغنی دارویی، ارقامی تولید شود که از لحاظ کیفیت روغن خوراکی مشابه به آفتابگردان یا کنجد باشند.

وی اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها و اهداف ما این است که بتوانیم در ایران ژنوتیپ‌های ایرانی که سازگار شرایط محیطی هستند و از پتانسیل عملکرد بالایی برخوردارند با ارقامی که در بهینه نژادی در دنیا تولید شده اند و کیفیت روغن آن خوراکی است تلاقی دهیم.

این پژوهشگر اعلام کرد: در دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان حدود ۱٣ سال پیش این تلاقی انجام شد و جمعیت‌های حاصل از این تلاقی تولید و برنامه بهینه نژادی دنبال شده است و اکنون جمعیتی بالغ بر هزار ژنوتیپ در سال گذشته داشتیم که ژنوتیپ‌های عملکرد بالا انتخاب و از بین آن‌ها ۵۰ ژنوتیپ با عملکرد بالا در سال جاری در دو شرایط آبیاری معمولی و تنش کشت شدند تا بتوانیم ژنوتیپ‌هایی که مقاوم خشکی هستند شناسایی و به عنوان لاین‌های امیدبخش و در راستای تولید رقم استفاده کنیم.

عضو هیأت علمی گروه ژنتیک و تولید گیاه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان با بیان اینکه این گیاه دارویی است و مزایای متعددی دارد و ساقه آن که فیبر کتان است برای کاغذ استفاده می‌شود تصریح کرد: بین ۳۵ تا ۴۰ درصد دانه این گیاه روغن است که بالای ۵۰ درصد روغن آن امگا۳ است که یکی از نیاز‌های اساسی بدن انسان است و تنها منبع گیاهی است که امگا۳ بالایی دارد.

وی گفت: برای اولین بار در کشور در راستای تولید ارقام کتان روغنی را با هدف اینکه کیفیت روغن این گیاه به سمت خوراکی برود، افزایش بازدهی و عملکرد بالا داشته باشد و مقاوم در مقابل خشکی باشد اصلاح و تولید می‌کنیم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi