پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:26:02 - چهارشنبه 22 آذر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
مطلبی کاملاً متفاوت در مورد زلزله‌ها؛
آیا زلزله داری فوایدی علمی است یا یک بلای طبیعی مضر؟
زلزله ها در ایران گرچه تلفات و‌ خسارات بسیار داشته ولی باعث شده است که ایرانی ها بتوانند از انرژی گرمایی زمین بر اثر جابجایی گسل ها انرژی پاک بدست آورند.

به گزارش “دانشجوآزاد” موسسه تحقیقاتی piranchr نتیجه جالبی از تحقیقات خود را طی ۴۵۰زلزله در سراسر دنیا منتشر کردند.

این موسسه چند ملیتی فواید زلزله را برای کشورها در ۲۹مورد بیان داشته که چند مورد آن را عنوان می نماییم.

فواید زلزله در قوانین طبیعی و اثرات مفید آن:

۱ زلزله سال ۱۹۶۹ در آلاسکا:

سبب شد مسیر رودخانه به معدن طلایی زیر زمینی هدایت و طلای شستشو شده با رودخانه در سطح زمین جاری شود که از آن سال آلاسکا مرکز کشف طلا در دنیا گشت.

۲ زلزله سال ۱۹۹۲چین:

به علت این زلزله شیب زمین به سمت دشت خشک تینهان گشت و سیلاب رودخانه خاک غنی شستشو شده کوهها را در دشتی وسیع ته نشین کرد که در حال حاضر جزء زمینهای بسیار حاصلخیز دنیاست.

۳ زلزله سال ۱۹۹۵چاد:

این زلزله سبب شد هجوم ۳۸میلیون ملخ در صحرای افریقا و تخریب هکتارها زمین کشاورزی در شمال افریقا پایان یابد با این زلزله ملخ ها با امواج فراصوتی زمینگیر شدند  و قادر به ‌پرواز نبودند و به سبب گرسنگی هم‌خواری کرده و کلا از زبین رفتند.

 

۴ زلزله سال ۱۸۳۴شیلی:

این زلزله سبب شد صخره های ساحلی ۱۳متر نشست کنند و‌ این باعث هجوم میلیونها ماهی برای تخم گذاری و صید هزاران تن ماهی گشت..خلیج فنتاگواس

۵ زلزله سال ۱۸۹۳ کلمبیا:

این زلزله سبب شد که رودخانه اروادگیا تغییر مسیر داده و با نفوذ به منطقه مادکیا ۱۳ معدن را شناسایی کنند.

۶ زلزله سال ۱۹۹۰ ژاپن:

این زلزله سبب شد جزیره فکودیمو ظاهر و یکی از آب های گرم اقیانوسی بسمت جزایر آمد و رونق بسیار ماهیگیری را‌ سبب شد.

۷ زلزله سال ۱۹۹۴ مغولستان:

این زلزله سبب شد دشت خشک مغولستان صاحب تغییر سفره های آب زیر زمینی و جهت مسیر در زیر گسل شود و عمق دست یابی به ۷ متر کاهش یابد.

۸ زلزله سال ۱۹۹۳ هند:

این زلزله سبب شد ۱۲غار زیبای آهکی نمایان و ۲ معدن بزرگ هند کشف گردد.

۹ زلزله سال ۱۹۹۴ نیوزلند:

این زلزله سبب شد که ارتفاع سطح کوه والیلاندر این کشور ۲۰ سانتیمتر کاهش و سبب عبور مه اقیانوسی و ایجاد جزیره مه با ظرفیت پذیرش سالانه ۶ میلیون گردشگر در این کشور شود.

۱۰ ایران زلزله سال ۱۳۶۹ رودبار و ۱۳۸۲بم:سبب شد ۳۴۰ معدن با ارزش زیر زمینی در ایران توسط ماهواره ها ردیابی و ۸ حوزه بزرگ نفتی و ۱۲ حوزه وسیع گازی نیز بر اثر جابجایی سطوح زیرین زمین قابل بهر برداری شود.

این ‌موسسه معتقد است با این دو زلزله منابع آب زیر زمینی به سمت سطح و با شیب ملایم بسمت کویر مرکزی حرکت کند، یعنی افزایش منبعی در خشک ترین منطقه ایران..

زلزله یکی از قوانین طبیعی طبیعت است که با رعایت نکردن اصول پیشگیری تبدیل به مصیبت و فاجعه می گردد، این موسسه معتقد است زلزله ها در ایران گرچه تلفات و‌ خسارات بسیار داشته (که آن هم مقصر ایرانی ها هستند) ولی باعث شده است که ایرانی ها بتوانند از انرژی گرمایی زمین بر اثر جابجایی گسل ها انرژی پاک بدست آورند (مانند مشکین شهر)، اما نیوزلند توانسته روشنایی ۵۰ شهر را تامین کند

 

دکتر رضا عسگری

 

بر چسب ها: ,
پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi