پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

13:17:14 - دوشنبه 8 خرداد 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
آلیس در سرزمین عجایب خوابگاه قد می کشد
تصور زندگی جمعی آن هم در شهری دور از محیط زندگی، تقریبا تصور سختی برای دانشجویان ترم‌های پایین دانشگاه است. زیرا دانشجوی جدید باید محیط گرم و عاطفی خانواده را ترک و وارد زندگی خوابگاهی شود، از این منظر ورود به خوابگاه تجربه سختی است که یقینا دانشجویان در ابتدای ورود به آن با چالش ها و مشکلاتی مواجه خواهند شد.

به گزارش دانشجوآزاد زندگی در خوابگاه از آن تجربیات نابِ دوران دانشجویی است زیرا با تمام تعلقات و وابستگی ها باید از خانه و خانواده دل بکنی و  رهسپار دیاری دیگر شوی؛ این بار اما این دوری علاوه بر دل تنگی مسئولیتهایی را نیز برای فرد به ارمغان می آورد.

اولین باری که به شهری دیگر برای زندگی دور از خانواده میروی حسِ «آلیس در سرزمین عجایب»، لحظه ای رهایت نمی کند! فردی که تا دیروز با حمایت کامل خانواده تنها به کتابهایش می اندیشید و تنها مسئولیتش درس خواندن بود این روزها بایستی نقش پدر و مادر را خودش ایفا کند؛ خرید و پخت و پز و شست و شو و…

در کنار اینها بایستی در محیطی کوچک با ۴ تا ۸ نفر هم اتاقی زندگی کنی که هر کدام فرهنگ و عادات متفاوتی داشته و سازگای و کنار آمدن با آنها خود نیاز به مهارتی بالا دارد.

تصور زندگی جمعی آن هم در شهری دور از محیط زندگی، تقریبا تصور سختی برای دانشجویان ترم‌های پایین دانشگاه است. زیرا دانشجوی جدید باید محیط گرم و عاطفی خانواده را ترک و وارد زندگی خوابگاهی شود، از این منظر ورود به خوابگاه تجربه سختی است که یقینا دانشجویان در ابتدای ورود به آن با چالش ها و مشکلاتی مواجه خواهند شد.

هماهنگ شدن با سلایق گوناگون در فضای بسیار محدود و تراکم بالای خوابگاهی کاری بسیار دشوار است، هیچ چیزی سرجایش نیست، نامرتبی از سر و روی اتاقها می بارد، از میان هم اتاقی ها یکی دوست دارد، کتاب بخواند دیگری می‌خواهد با تلفن حرف بزند، یکی از هم اتاقی‌ها می‌خواهد موزیک گوش دهد، یک نفر می‌خواهد مویش را سشوار بکشد و دیگری همان موقع می‌خواهد بخوابد، کنار آمدن با این شرایط بسیار سخت است.

با این حال زندگی در خوابگاه، فرصتی برای بیرون آمدن از لاکِ تنهایی و تجربه زندگیِ مستقل به شکلِ ملایم و گلخانه ای است. فرصتی که با پرورش روحیه مسئولیت پذیری، انعطاف پذیری، سازگاری، همکاری، واقع بینی و… شما را برای ورود به دنیای گاهی زمختِ خارج از خانواده، آماده می کند.

زندگی در خوابگاه، ناخودآگاه تمام ابعاد وجودِ شما را درگیر و ظرفیت های وجودی تان را بالفعل می کند. در خوابگاه، فقط یک جوانِ دانشجو نیستید. اگر دخترید، گاهی با آشپزی و نظافت و مراقبت از بقیه، مادری می کنید. گاهی با شنیدنِ درددل هم اتاقی ها و آرام کردنشان، خواهری می کنید و گاهی هم با انجامِ خریدهای روزانه اتاق، حتی برادری می کنید! خلاصه اگر عاقل باشید، زندگی در خوابگاه دوره فشرده ای است برای یادگیریِ مدیریت تمام ابعاد زندگی و پختگی و کسب تجربه های رنگارنگ. پس قدر بدانید. البته دقت کنید در ازای کسب بعضی تجربه ها چه چیزهایی را از دست می دهید.

پس علیرغم مشکلات فراوانی که در این مسیر وجود دارد؛ زندگی در خوابگاه به افزایش سطح مهارتهای دانشجویان می افزاید؛ باعث می شود، دانشجو به یک خودباوری برسد و بتواند با شرایط موجود به راحتی خود را وفق دهد. خود، محیط ، توانمندی هایش را شناخته و اهدافش را به خوبی انتخاب کند که در این صورت دانشجو یک فرد پرتلاش، پرتحرک و موفق است که تحث تأثیر مسائل حاشیه ای اطراف قرار نمی گیرد و در همه مسائل اعم از مسائل معنوی، مذهبی، ورزشی و علمی می تواند حرکت پرشتابی داشته باشد.

زندگی در خوابگاهها این امکان را برای افراد فراهم می آورد که بدون اینکه افراد متحمل هرگونه  هزینه مالی شوند ویا بدون اینکه دغدغه زمان مناسب را در طول شبانه روز داشته باشد بتوانددرطی ۲۴ ساعته  در هر موضوعی که علاقمندباشند اطلاعات بسیار باارزش ودقیقی را از کسانی که به نوعی متخصص درآن موضوع بحساب می آیند(دانشجویان مشغول به تحصیل درآن رشته یا موضوع )بدست آورند.

در انتها باید گفت نابرده رنج گنج میسر نمی شود/ مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد.

 

هاله اسدی

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi