پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

7:56:15 - دوشنبه 18 بهمن 1395
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در نخستین همایش نجوم آماتوری شرق استان کرمان مطرح شد؛
آسمانِ بم می تواند برای اقتصاد مردم در گردشگری سودمند باشد
پروفسور فاطمی در نخستین همایش نجوم آماتوری شرق استان کرمان مطرح کرد: استان کرمان یکی از چهار استان برتر کشور در بحث نجوم و رصد آسمان است.

به گزارش “دانشجوآزاد” نخستین همایش نجوم آماتوری شرق استان کرمان توسط مجتمع آموزش عالی بم در محل سالن همایش اداره ارشاد اسلامی و با مشارکت انجمن علمی آموزشی دبیران فیزیک استان و با حضور پدر نجوم استان کرمان پرفسور سید جلیل الدین فاطمی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان و اساتید، دانشجویان و کارکنان مجتمع، معلمان و دانش آموزان، جمعی ازمسئولین شهرستان و استان برگزار شد.

در این همایش دکتر شیرخانی معاون آموزشی و پژوهشی و دانشجویی مجتمع آموزش عالی بم ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر با بیان اینکه چگونه میتوانیم یک پیوند قوی بین نجوم و گردشگری ایجاد کنیم گفت: آسمان تنها نزول بارش رحمت الهی نیست  بلکه ستارگان و این پهنای بیکران آسمان نیز منشأ رحمت بی کران الهی هستند.

وی اظهار داشت: ما سعی کردیم از زاویه دید خودمان به این اتفاق نگاه کنیم که چگونه آسمان بم می تواند برای اقتصاد مردم بم در بحث گردشگری سودمند باشد و این نیازمند برخی برنامه ریزیها از جمله تقویت نجوم منطقه و ارتباط با نجوم استان، صنعتی شدن نجوم در جهت گردشگری و راه اندازی انجمن نجوم شهرستان است.

در ادامه همایش پروفسور فاطمی به تاریخچه علم نجوم در جهان،  ایران و کرمان پرداخت و گفت:  استان کرمان یکی از چهار استان برتر کشور در بحث نجوم و رصد آسمان است.
پدر علم نجوم کرمان با بیان اینکه اوج پیشرفت علم نجوم را در ایران از قرن پنجم تا یازدهم داشتیم گفت: دانشمندانی همچون خیام، ابوریحان بیرونی و عبدالرحمان صوفی باعث رشد و پیشرفت علم نجوم در ایران در گذشته شدند.

پروفسور فاطمی به صورت تخصصی علم نجوم را برای علاقمندان ارائه و با بیان اینکه علم نجوم چه فوایدی دارد گفت: در گذشته از صور فلکی در دریاها به عنوان ردیاب استفاده می کردند و از فواید دیگر آن شناخت واکنش هسته ای در خورشید، صنعت دریانوردی و پیشرفت تمدنها، اندازه گیری زمان و تأثیر آن بر روز و ماه و سال، تقویم و مهمتر از همه در بحث خداشناسی است.

رضا اشک فرماندار بم در آیین آغاز به کار این همایش اظهار داشت: این گردهمایی به صورت خودجوش توسط مجتمع آموزشی عالی بم برگزار شده که از جمله برترین جوامع علمی دانشگاهی در شهرستان محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: فرمانداری بم این آمادگی را دارد تا با علاقه‌مندان به علم نجوم و جذب گردشگران علمی و نجومی همکاری کند.
فرماندار بم از اهدای برخی امکانات نجوم بعد از زلزله توسط سازمان ملل و یونسکو به بم خبر داد و خواستار استفاده بهینه از آنها شد.

در ادامه مرتضی بذر افشان عضو هیآت علمی مجتمع و مدیر گروه گردشگری موضوع و برنامه مهم گردشگری و تمام جنبه های آن را برای حاضران ارائه دادند و از خدمات ارزنده پروفسور فاطمی تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است یکی از برنامه های همایش نجوم رصد آسمان شب بود،  علاقمندان به علم نجوم بعد از نماز مغرب و عشا به حاشیه شهرستان بم و در محل کوههای کبودی، بام بم به رصد آسمان پرستاره شهرستان پرداختند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi