پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:30:00 - شنبه 25 آذر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
به مناسبت روز پژوهش؛
گفتگو با نخبه کرمانی با طرحی برتر از تنها نمونه آمریکایی در دنیا
به مناسبت روز پژوهش به گفتگو با مژده رضایی پژوهشگر برتر کشوری نشستیم؛ دستگاه ابداعی وی برتر از تنها نمونه آمریکایی در دنیا است.

مژده رضایی مخترع جوان کرمانی در گفتگو با “دانشجوآزاد” ضمن معرفی خود گفت: بنده دانشجوی دکترای شیمی تجزیه هستم و ۷ سال است به عنوان پژوهشگر برتر و مخترع برتر کشوری انتخاب شدم.

وی در رابطه با طرحهای ابداعی خود گفت: طراحی یک دستگاه آسیاب سایشی و پودرهای نانوذراتی که منجر به ماده پوشش ضد خوردگی هوشمند می شود برای اولین بار در کشور اراده شده است.

این نخبه کرمانی ادامه داد: دستگاهی که در حال حاضر ساخته شده تکنولوژیش برای اولین بار در کشور ارائه شده که میتواند با استفاده از محیط خلا یا با استفاده از گازهایی که می شود به دستگاه وصل کرد، تولید نانو ذرات اکسید فلزی را انجام داد.

رضایی توضیح داد: نانوذرات ما کاربردهای عظیمی در صنایع نظامی، دارویی، غذایی و صنایع نفت، گاز و پتروشیمی دارند که ما می توانیم سخت ترین عناصر را با استفاده از این دستگاه آسیاب و تبدیل به نانو ذرات کنیم.

این مخترع کرمانی در خصوص نمونه های مشابه خارجی محصول اظهار داشت: دستگاه ما فقط یک نمونه صنعتی در آمریکا دارد که مقداری تکنولوژی آن با دستگاه ما متفاوت است یعنی اگر بخواهیم مقایسه کنیم دستگاه ما مزایای بیشتری دارد چون این دستگاه هم در قالب آزمایشگاهی ساخته شده و هم در قالب صنعتی قابل پیاده سازی است اما دستگاه آمریکایی فقط در قالب صنعتی و با حجم بسیاری وسیعی میتواند استفاده شود.

وی با اشاره به مزایای دستگاه ابداعی خود گفت: در صورت تجاری سازی محصول جلوی واردات گرفته می شود و هزینه ها بسیار کاهش می یابند زیرا ما مواد اولیه را در کشور داریم فقط تکنولوژی تبدیل به نانوذرات تا کنون نبوده که در حال حاضر با روشهای ابداعی به یک دانش بومی رسیدیم و به راحتی می توانیم این کار را در کشور خودمان با هزینه های کمتری انجام دهیم.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان محصول را در قالب آزمایشگاهی و نیمه صنعتی ساخته است ولی ما نیاز به حمایت مسئولین و سرمایه گذاران داریم تا به تولید صنعتی محصول برسیم و ایده ها فقط روی کاغذ باقی نماند.

 

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi