پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:48:09 - چهارشنبه 16 اسفند 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
هفته منابع طبیعی در دانشگاههای کرمان؛
کاشت درخت سرو به یاد سرو قامتان عرصه دفاع/ برگزاری جشنواره کشاورزی و سمینار تخصصی اقلیم شناسی
روز درختکاری معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است در جمهوری اسلامی ایران، از ۱۵ تا ۲۲ اسفند، با عنوان «هفته منابع طبیعی» نام گذاری شده است که نخستین روز این هفته، روز درختکاری است.

به گزارش “دانشجوآزاد” روز درختکاری یکی از روزهای سال است که در آن مردم تشویق به کاشتن نهال می‌شوند. این روز در چندین کشور گرامی داشته می‌شود. ایده اولیه روز درختکاری، توسط جولیوس استرلینگ مورتون از ایالت نبراسکا آمریکا در ۱۰ آوریل سال ۱۸۷۳ پایه‌گذاری شد.

 

روز درختکاری معمولاً در روزهای پایانی زمستان یا روزهای نخست بهار است در جمهوری اسلامی ایران، از ۱۵ تا ۲۲ اسفند، با عنوان «هفته منابع طبیعی» نام گذاری شده است که نخستین روز این هفته، روز درختکاری است.

در این هفته مسئولین دانشگاههای کرمان با حضور اساتید و دانشجویان به صورت نمادین تعدادی نهال در محوطه دانشگاه غرس می کنند.

در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان یازده درخت سرو با نام و یاد شش شهید دانشجوی واحد کرمان و پنج شهید گمنام این واحد دانشگاهی کاشته شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حمید انصاریان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان گفت: درختکاری و حفظ و نگهداری از درختان در محیط زیست به عنوان امانت الهی در دستان ما، بسیار مهم و ضروری است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم در کاشت درختان، افزود: اینکه مردم در ایجاد، نگهداری و توسعه فضای سبز و درختکاری مشارکت فعال داشته باشند مورد تأکید احادیث ما نیز هست و باید مورد توجه باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان کاشت درخت را نمادین خواند و خاطرنشان کرد: معنای این موضوع آن نیست که درختکاری در مابقی ایام سال مورد غفلت واقع شود بلکه باید کاشت و نگهداری از درختان همواره سرلوحه امور قرار گیرد.

این مراسم در دانشگاه پیام نورمرکز کرمان با حضور خانم دکتر معین الدینی رئیس دانشگاه پیام نور استان ،مهدی طبرسی مدیر فرهنگی استان ،دکتر فرهادیان رئیس مرکز ودکتر نجف زاده معاون مرکز کرمان وجمعی از اساتید ،کارکنان ، مدیران و دانشجویان در پردیس شماره ۲ این دانشگاه برگزار شد.
در این روز خانم دکتر معین الدینی رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمان ودکتر فرهادیان رئیس مرکز ودکتر نجف زاده معاون مرکز کرمان وجمعی از اساتید ، کارکنان ، مدیران و دانشجویان اساتید ودانشجویان به کاشت درختان همت گمارده و برسعی وتلاش در حفظ وتوسعه طراوت وسرسبزی طبیعت تاکید می نمایند.

دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با همت انجمن های علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه چهارمین جشنواره کشاورزی را در تاریخ سه شنبه ۱۵ اسفندماه همزمان با روز درختکاری با کاشت درخت در محوطه دانشکده علوم و افتتاح نمایشگاه دستاوردهای انجمنهای علمی دانشکده کشاورزی در مجتمع علمی فرهنگی شهدای گمنام شروع بکار کرد. لازم به ذکر است ،جشنواره چهارم با برنامه های مختلف تا ۲۱ اسفندماه در دانشگاه برگزار می گردد.

دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز از قافله عقب نماند و مسئولان، اعضای هیات علمی، دانشجویان پزشکی و کارکنان مرکز آموزشی درمانی افضلی پور ۱۵ اسفندماه با شرکت در مراسم روز درختکاری به یاد عزیزان تازه از دست رفته این مرکز درخت غرس کردند.

شرکت کنندگان در این مراسم به یاد زنده یاد مهندس افضلی پور بنیان گذار دانشگاه و همسر ایشان مرحومه فاخره صبا درخت کاشتند.

همچنین  شرکت کنندگان به یاد دکتر علیرضا ستوده نژاد پیشکسوت جراحی و بنیان گذار بیمارستان افضلی پور که در سال جاری دعوت حق را لبیک گفت درختی کاشتند.

شرکت کنندگان در این مراسم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره عزیز تازه سفر کرده دکتر سحاب سجادی به یاد او نیز درخت غرس کردند.

دکتر حیات بخش رییس بیمارستان  و سایر اعضای هیات علمی دانشگاه در این مراسم مراتب تسلیت خود را به خانواده مرحوم سجادی ابراز کردند.

بخش جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید باهنر کرمان به مناسبت آغاز هفته منابع طبیعی گردهمایی را با حضور اساتید و دانشجویان برگزار کرد.

در ابتدای گردهمایی سمینار تخصص «تغییرات اقلیمی، ریزگردها و اقدامات مشترک بین المللی منابع طبیعی استان کرمان» در ساعت ۹ تا ۱۱ صبح در تالار صبا واقع در پژوهشکدۀ فرهنگ اسلام و ایران برگزار شد.

سپس کاشت ۵۰ اصله درخت کاج و زیتون در محدودۀ جلوی خوابگاه آقایان با همکاری مسئولان، دانشجویان و نونهالان مهد کودک دانشگاه صورت گرفت.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi