




به گزارش “دانشجو آزاد” به نقل از ایسنا؛ دکتر حمید بهادر با اشاره به اینکه جایگاه سوختگی در ایران به رتبه ۹ رسیده است و لزوم اهمیت سیاستگذاری آموزشی با ویژگیهای شغلی در این زمینه بیش از پیش احساس میشود، اظهار کرد: طراحی آموزشی در زمینه سوختگی نیازمند راهاندازی، اجرا، ارزیابی نتایج، تحلیل و باز طراحی مجدد آن است تا راهکاری مناسب برای رتبه بالای این مشکل داشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران آموزش رعایت استانداردها به هیچ نهادی داده نشده است، افزود: تعیین نیاز آموزش در زمینههای شناختی، مهارتی و نگرشی نیازمند مواردی از جمله تعیین اهداف مقاطع آموزشی مختلف، جستوجوی راهبردی مناسب برای محقق شدن اهداف آموزشی، تعیین ویژگیهای آموزشی، ارایه راهکارهای موثر برای توانمند ساختن اساتید و طی کردن سیستماتیک مسیر آموزشی است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تصریح کرد: در کشور ما در زمینه آموزش خدماترسانی به عارضه سوختگی در مقطع کارشناسی معادل ۶ واحد درس نظری که تنها یک عنوان از آن سهم سوختگی است و برابر با ۳ درصد محتوای درس جراحی به سوختگی اختصاص یافته است که این حجم آموزشی برای حمایت از سرویس سلامت سوختگی کفایت نمی کند.
بهادر در پایان با بیان اینکه برنامه فلوشیب تروما در جراحی عمومی به مدت دو ماه از ۱۰ ماه که معادل ۲۰ درصد در مباحث سوختگی است، خاطرنشان کرد: برای تربیت نیروی کارآمد در زمینه سوختگی باید آموزش کنونی را با توجه به حجم ترومای سوختگی، اصلاح و بازنگری کرد.