پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:08:03 - سه شنبه 27 آذر 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خبر داد:
عرضه قلیان در ۱۸۴ مرکز در شهر کرمان!!!/کوتاهی اصناف در صدور مجوزهای مراکز عرضه
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه برای مقابله با قلیان نیازمند عزم و خرد جمعی هستیم،گفت: باید باور کنیم که مصرف قلیان یک معضل اجتماعی است.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری ایسنا منطقه کویر، دکتر “سید وحید احمدی طباطبایی” با اشاره به اینکه مبارزه با قلیان نیازمند یک کار تیمی است که یک ارگان به تنهایی نمی تواند از پس آن برآید و اصناف و اتحادیه ها، دادگستری، استانداری، نیروی انتظامی و خود مردم باید برای این مسئله تلاش کنند افزود: مصرف و عرضه قلیان باید برای نیروی انتظامی و اماکن عمومی و اتحادیه و اصناف نیز معضل مهمی باشد و مردم باید از آنها مطالبه کنند که چرا باید این ماده خطرناک توزیع شود.

وی ادامه داد: متاسفانه اصناف در این زمینه کمی کوتاه می آید و تذکر لازم را نمی دهد و مجوز مکان هایی که قلیان عرضه می کنند توسط میراث فرهنگی و اصناف داده می شود و میراث فرهنگی و اصناف باید نظارت خود را افزایش داده و متخلفان را شناسایی و به مراجع قضایی معرفی کنند.
عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان کرمان تصریح کرد: مردم باید مطالبه گر باشند و خودشان وارد قضیه شوند و خانواده ها و فرزندان خود را به رستوران یا مکان هایی که قلیان عرضه می کنند نبرند. خانواده ها و بچه های ما گناهی نکرده اند که قرار باشد در معرض این دود خطرناک قرار بگیرند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۷۹۲ مورد شکایت مردمی در زمینه مصرف و عرضه قلیان به سامانه ۱۹۰ ارسال شده است گفت: اکنون ۱۸۴ مرکز در شهر کرمان قلیان عرضه می کنند که نسبت به سال ۸۵ که تعداد آن ۴۰ مورد بود افزایش چند برابری داشته است.
وی ادامه داد: متاسفانه سود آوری زیاد عرضه و فروش قلیان باعث ایجاد مافیایی شده است که سود آن اغوا کننده است.
احمدی طباطبایی در مورد نحوه فعالیت بارزسان بهداشتی در رابطه با مقابله با عرضه قلیان گفت: بعد از بررسی بارزسان بهداشتی، نامه به قوه قضاییه فرستاده می شود و دادستان یا دادیار در خصوص پلمپ آن مکان حکم صادر و با اجرای حکم پلمپ می شوند.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۴ مرکز عرضه قلیان پلمپ شده است ادامه داد: در سال ۹۵ ، ۱۲۰ مرکز و در سال ۹۶، ۱۷۴ مرکز عرضه قلیان پلمپ شده است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه تحقیقات اخیر نشان می دهد، افرادی که قلیان مصرف می کنند احتمال افسردگی، خودکشی و خشونت های اجتماعی در آنها بیشتر است بیان کرد: تهدید قلیان و سیگار به مراتب بسیار جدی تر از آن است که مردم فکر می کنند، زیرا قلیان و سیگار راهی برای اعتیاد به انواع دیگر مواد مخدر هستند.
احمدی طباطبایی افزود: متاسفانه سن اعتیاد به قلیان و مصرف آن پایین آمده و خانم ها نیز به قلیان روی آورده اند که این باعث می شود قبح قلیان از بین برود.
وی در خصوص حکم شرعی مصرف قلیان گفت: از آنجا که مصرف قلیان اضرار به نفس دارد، اکثر مراجع تقلید نیز مصرف قلیان را حرام اعلام کرده ان ضمن آنکه باید تاکید کرد که اگر پنجره قلیان در هر خانه ای باز شود یعنی خطر اعتیاد هر لحظه احساس می شود.
این دکترای آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مضرات مصرف قلیان گریبان گیر افرادی که در معرض دود قلیان هستند نیز می شود، گفت: عفونت های گوش میانی در کودکان، سرماخوردگی های مکرر و سرفه های طول کشیده از عوارض در معرض دود قلیان بودن کودکان است.
وی گفت: خانواده ها باید دقت کنند که دود ناشی از قلیان و صدایی که ایجاد می کند برای کودکان جذاب است و وقتی در مکان های تفریحی با آن مواجه می شوند در آنها ذهنیت مثبتی در خصوص آن ایجاد می شود.
احمدی طباطبایی با بیان اینکه از آنجا که بروز مضرات مصرف قلیان ممکن است کمی طول بکشد، جوانان عوامل خطر آن را خیلی دور می بینند ادامه داد: اثرات کوتاه مدت قلیان شامل زردی دندان ها، رنگ پریدگی، بوی بد دهان و چین و چروک زودرس در چهره هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ناباروری را از مضرات دیگر قلیان دانست و گفت: اگر فردی قصد فرزند آوری داشته باشد باید از قلیان دوری کند زیرا تحقیقات نشان داده است کشیدن قلیان ممکن است باعث ایجاد نازایی در زنان و مردان بشود.
وی گفت: یکی از علل گرایش جوانان به قلیان باور غلطی است که فکر می کنند دود قلیان چون از آب عبور می کند بی ضرر است در صورتی که ۴ هزار ماده شیمیایی مضر در تنباکو وجود دارد که آب به هیچ عنوان از بین برنده آنها نیست.
عضو هیات علمی دانشکده بهداشت با اشاره به مواد سمی قلیان گفت: ترکیبات خطرناک بنزن، پلوتونیوم، فنول، سم مالاتیوم و در بعضی موارد آمفتامین ها از جمله موادی هستند که در تنباکو ها مشاهده شده است.
احمدی طباطبایی با اشاره به اینکه بیماری های مسری مثل سل و هپاتیت نیز از طریق قلیان منتقل می شود گفت: ممکن است که بعضی به اشتباه فکر کنند اگر سر لوله قلیان را تعویض کنند دیگر از نظر بهداشتی مشکلی ندارد در صورتی که این سر تنها ۱۵ درصد عامل انتقال بیماری است و ۸۵ درصد دیگر از طریق مخزن آب و شلنگ قلیان انتقال می یابد.
وی با بیان اینکه یک وعده نیم ساعته مصرف قلیان معادل ۳ تا ۵ بسته سیگار مضر است افزود: گرایش به سوی قلیان ممکن است هر یک از عوامل فردی، خانوادگی و محیطی باشد. عوامل فردی مانند اعتماد به نفس پایین، روحیه سرکشی، احساس بزرگ نشان دادن خود و نگرش مثبت به قلیان می تواند باعث گرایش فرد به قلیان شود.
احمد طباطبایی با برشمردن عوامل خانوادگی گفت: سیگاری یا قلیانی بودن اعضای خانواده، کاهش ارتباط والدین با فرزندان، سهل گیری یا سخت گیری بیش از حد والدین، تبعیض میان فرزندان و غیره از عوامل خانوادگی خطر مصرف قلیان هستند.
وی افزود: در دسترس بودن قلیان، قیمت پایین آن و تبلیغات از عوامل محیطی اعتیاد به قلیان است.
این دکترای آموزش و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه پیشگیری از اعتیاد باید از کودکی آغاز شود گفت: اول از همه برای فرزندانمان الگو باشیم و مقررات شفافی در این زمینه در خانه خود داشته باشیم.
احمدی طباطبایی افزود: والدین باید ارتباط بیشتری با فرزندان خود داشته باشند و ابراز علاقه به آنها نگذارند فرزندانشان احساس کمبودی داشته باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان با بیان اینکه جوانان به جای اینکه برای مقابله با مشکلات به دود سیگار و قلیان و اعتیاد پناه ببرند بهتر است مهارت های حل مسئله را آموزش ببینند تا بتوانند با مشکلات مقابله کنند گفت: افراد می توانند با مراجعه به پایگاه های بهداشتی در هر منطقه ای از شهر، مهارت های حل مسئله را که توسط روان شناسان این پایگاه ها به صورت رایگالن آموزش داده می شوند فرا بگیرند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi