پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:50:23 - یکشنبه 11 تیر 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:
سالانه ۹۰۰ هزار نفر بر اثر دود دست دوم دخانیات جان خود را از دست می دهند
کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد:سالانه ۹۰۰ هزار نفر بر اثر دود دست دوم دخانیات جان خود را از دست می دهند.

به گزارش “دانشجوآزاد” کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: امسال نیز مثل سال های گذشته۱۶-۱۰تیرماه هفته ملی بدون دخانیات نام دارد که شعار امسال “دخانیات تهدیدی برای همه” است.
مهین گنجی افزود: مصرف دخانیات تبعات ناگواری برای سلامت، اجتماع، محیط زیست و اقتصاد به همراه دارد و مانع بزرگی برای توسعه پایدار محسوب می شود.

وی ادامه داد: تاثیر مصرف دخانیات بر سلامت، فقر، گرسنگی جهانی، آموزش و پرورش، رشد اقتصادی، برابری جنسیتی، محیط زیست، اقتصاد و حاکمیت شناخته شده است.

وی گفت: سالیانه بیش از ۷ میلیون نفر به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند که علت حدود ۹۰۰ هزار نفر آن فقط در اثر مواجهه با دود دست دوم دخانیات است.

گنجی گفت: بر اساس آمار جدید وزارت بهداشت، بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از دخانیات در کشورهای با درآمد پایین یا متوسط اتفاق می افتد که حدود ۴۰ درصد هزینه های اقتصادی مصرف دخانیات شامل هزینه های سلامتی، از دست دادن بهره وری بالغ بر ۱/۴ تریلیون دلار بر آنها تخمین می شود.

وی ادامه داد: بدون در نظر گرفتن سن، جنس، نژاد، عوامل فرهنگی و آموزشی مصرف دخانیات تهدیدی برای هر انسان محسوب شده و رنج و بیماری، مرگ و فقر را برای فرد و خانواده به ارمغان آورده و اقتصاد ملی را هدف قرار می دهد.

وی درخصوص تاثیر اعتیاد بر افزایش هزینه های اقتصادی گفت: مصرف دخانیات از طریق افزایش بار بیماری ها، هزینه مراقبت های بهداشتی و کاهش بهره وری باعث افزایش هزینه های اقتصادی در سطح ملی می شود.

گنجی افزود: در خانواده های فقیر این موضوع شدید تر تظاهر می نماید به شکلی که هزینه مصرف دخانیات از هزینه های تامین مواد غذایی، آموزش و پرورش و خدمات بهداشتی بیشتر است.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi