پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:06:37 - یکشنبه 5 شهریور 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در جلسه شورای اقتصاد دانش بنیان
دکتر رهبر: راه اندازی کانون ثبت ایده دردانشگاه آزاد اسلامی / تشکیل کارگروه تخصصی ازافرادحرفه ای برای بررسی سیاست ها وجهت‌گیری امور اقتصادی دانشگاه
جلسه شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی به منظور بررسی سیاست ها و جهت‌گیری آینده امور اقتصادی دانشگاه و تعیین حوزه فعالیت های سرمایه گذاری، صبح امروز به ریاست دکتر فرهاد رهبر و با حضور اعضا در سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش “دانشجوآزاد” دکتر فرهاد رهبر در این جلسه ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمدتقی (ع) و اشاره به دهه امامت و ولایت (عید قربان تا عید غدیرخم)، گفت: ان‌شاءالله به مناسبت این دهه مبارک خداوند به کار همه ما خیر و برکت عطا کند.
وی با تاکید بر لزوم دسته‌بندی فعالیت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید فعالیت های دانش بنیان این دانشگاه که با یکدیگر مرتبط هستند، دسته‌بندی شوند و با تشکیل کارگروهی تخصصی متشکل از افراد متخصص و حرفه ای، سیاست ها و جهت‌گیری امور اقتصادی دانشگاه بررسی شود.
دکتر رهبر خاطرنشان کرد: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی برای ورود به فعالیت های دانش بنیان باید با سنجیدن توان و اولویت های خود، به سمت یک برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت هایی متناسب با شأن دانشگاه پیش برود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به فضاهای مازاد این دانشگاه از جمله خوابگاه ها، مهمانسراها و… گفت: باید از این ظرفیت های خالی متناسب با شأن دانشگاه و برای توسعه اقتصاد دانش بنیان استفاده شود.
وی افزود: امروز یکی از مشکلات جدی جوانان ما مسئله ازدواج و مسکن است و دانشگاه آزاد اسلامی می تواند برای حمایت از این امر مبارک، برخی از خوابگاه های واحدهای خود را به خوابگاه متأهلی تبدیل کرده و در اختیار جوانان قرار دهد. با این امر، هم یکی از مشکلات جوانان که تأمین مسکن مناسب است، حل می شود و هم برای دانشگاه درآمدزایی به وجود خواهد آمد.
وی با تاکید بر اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باید در زمینه ورود به مباحث اقتصاد دانش بنیان باید متناسب با استعدادها و قابلیت های منطقه ای عمل کنند، گفت: تمام تلاش ما در دانشگاه آزاد اسلامی این است که با استفاده از توان ملی برای تولید ملی گام برداریم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: البته در این زمینه ما رقیب مردم نیستیم، بلکه شریک آنها هستیم. در این امور نباید موازی‌کاری صورت گیرد بلکه جایی که مردم نمی توانند به آن ورود کنند و خلاء دانشی وجود دارد، دانشگاه باید به آن وارد شود.
دکتر رهبر با تاکید بر اینکه توسعه اقتصاد دانش بنیان از برنامه های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است، خطاب به اعضای شورا گفت: باید یک برنامه زمان‌بندی همراه با کنترل پروژه برای طرح های دانش بنیان دانشگاه وجود داشته باشد تا روند رشد و حرکت این شرکت ها کاملاً مشخص و شفاف بوده و در صورت عدم پیشرفت طرح ها، تصمیم گیری مناسب انجام شود. در واقع دانشگاه در این زمینه به جای کلی‌گویی، به برنامه اجرایی و عملیاتی نیاز دارد

وی با بیان اینکه دو حلقه مفقوده جدی در زمینه فعالیت های دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، گفت: تأمین منابع مالی و بازاریابی و فروش این دو حلقه مفقوده هستند که باید برای حل این مشکل برنامه‌ریزی جدی صورت گرفته و در کارگروه های تخصصی با عضویت افراد حرفه ای بررسی شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه فعالیت های دانش بنیان دانشگاه باید از نظر ملاحظات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بررسی شود، گفت: باید در این زمینه ساختاری ایجاد کنیم و با استفاده از توانی که در کشور وجود دارد، ترتیبی اتخاذ کرد تا از تجربیات افراد حرفه ای استفاده شده و مسیر رفته دیگران را اگر موفق بوده‌اند، ادامه دهیم و در غیر این صورت تجربه های ناموفق را تجربه نکنیم.
راه اندازی کانون ثبت ایده در دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری یکی از مراکز بین‌المللی
دکتر رهبر همچنین درخصوص ثبت ایده در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه باید با یکی از مراکز بین‌المللی متصل شده و با همکاری آنها کانون ثبت ایده را راه‌اندازی کند. دکتر مخبر عضو شورای اقتصادی و سرمایه گذاری دانشگاه نیز در ادامه با بیان اینکه بهتر است در گام اول وضعیت شرکت های دانش بنیان دانشگاه و فعالیت های آنها بررسی شود، گفت: باید گزارشی از وضعیت موجود شرکت ها تهیه و تدبیری اندیشیده شود که فعالیت های این شرکت ها متناسب با ماهیت و شأن دانشگاه باشد.
وی با بیان اینکه طیف فعالیت های اقتصادی بسیار گسترده است، گفت: ضرورتی ندارد که دانشگاه در همه فعالیت های اقتصادی مشارکت کند بلکه باید در فعالیت هایی که اولویت دانشگاه و متناسب با ماهیت دانشگاه است، ورود کند.
مخبر در ادامه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دارای پتانسیل های خوبی است که ممکن است در دیگر نهادها وجود نداشته باشد، گفت: این دانشگاه باید با تمرکز بر دارایی ها و امکانات خود و با استفاده از تجارب افراد متخصص در زمینه توسعه فعالیت های اقتصادی گام بردارد.
دکتر مقیمی دیگر عضو شورای اقتصادی و سرمایه گذاری دانشگاه در این جلسه به ارائه مدل مفهومی قطب های یکپارچه اقتصاد مقاومتی (قیام) دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و توضیحاتی درخصوص آیتم های این مدل شامل راه اندازی بورس ایده، ایده پردازی و ممیزی ایده های کارآفرینانه، صندوق سرمایه گذاری مخاطره‌پذیر، شتاب‌دهنده های دانشگاه آزاد اسلامی، تاسیس کسب و کارهای نوپا، تثبیت و رشد و بلوغ کسب و کارها و… ارائه داد.
توسعه فعالیت های اقتصادی دانشگاه با تمرکز بر دارایی ها و امکانات موجود
در این جلسه دکتر فریدون رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان با ارائه گزارشی از نتایج جلسات کمیته امور اقتصادی و سرمایه گذاری شورا، گفت: اهداف سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی دانشگاه شامل تبدیل دانشگاه آموزشی به دانشگاه نوآور و فناور، بهره‌گیری از ظرفیت های موجود جهت ارتقا دانشگاه، بالا بردن توان رقابتی دانشگاه با سایر دانشگاه ها، تبدیل ایده به محصول، تولید ثروت از علم، تامین و تنوع‌بخشی منابع مالی و اقتصادی در دانشگاه، سرمایه گذاری با هدف مولد نمودن دارایی های دانشگاه و سرمایه‌گذاری با هدف احیا اراضی و املاک دانشگاه است.
در ادامه، اعضای شورای اقتصادی و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه مباحثی درخصوص فعالیت های اقتصادی وسرمایه گذاری این دانشگاه پرداخته و پیشنهاداتی ازجمله برطرف کردن چالش تامین وجوه برای فعالیت های اقتصادی، استفاده از فضای دانشگاه برای فعالیت های تبلیغاتی، ورود واحدها به کسب و کار دانش بنیان، انجام فعالیت های اقتصادی در شأن دانشگاه و… ارائه دادند.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi