پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

11:00:53 - سه شنبه 17 بهمن 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
تابلوی ایست دانشگاه آزاد در مقابل اردوهای مختلط، برگزاری کنسرت و بدحجابی
معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اخیرا دستور‌ العملی ۸ ماده‌ای را تدوین کرد که ابلاغ آن به رؤسای واحدهای این دانشگاه، باعث واکنش موافقان و مخالفان این دستورالعمل شد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از خبرگزاری فارس، اخیرا از طرف معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دستور‌ عملی ۸ ماده‌ای به روسای واحدهای این دانشگاه در مرکز استان‌ها و روسای واحدها و مراکز آموزشی این دانشگاه ابلاغ شد، دستورالعملی که موجب شده برخی آن را مورد نقد قرار دهند و برخی هم از ابلاغ آن تقدیر کنند. به اعتقاد بسیاری از دانشگاهیان اجرای درست این بخشنامه بسیاری از نگرانی‌های فرهنگی که در خصوص دانشگاه آزاد وجود دارد را رفع خاردواهد کرد و منتقدان می‌گویند این بخشنامه باعث ایجاد فضای خفقان در دانشگاه خواهد شد.

*  کلانتری: تاکید بر اجرای دقیق بخشنامه‌ اخیر معاونت فرهنگی/ برنامه ریزی برای حل مشکلات فرهنگی دانشگاه آزاد 

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ابلاغ این بخشنامه به فارس، گفت: این بخشنامه که اخیرا به واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ شد، تجمیعی بود از بخشنامه‌های ابلاغی قبلی معاونت فرهنگی که متاسفانه به فراموشی سپرده شده بود.

وی ادامه داد: این بخشنامه در ۸ بند تدوین شد که در هر کدام از بندها مباحث مهمی آورده شده است، این بخشنامه را ابلاغ کردیم تا مدیران جدیدی که به دانشگاه آزاد می‌آیند متوجه باشند اینها جزو اصول کار در دانشگاه آزاد است و باید رعایت شود.

کلانتری تاکید کرد: در این بخشنامه چند نکته جدید هم وجود دارد ولی برخی موارد از قبل هم وجود داشته که نمی‌دانم ابلاغ شده بود یا نه ولی احساس کردیم که بایستی مجددا ابلاغ شود.

معاون فرهنگی دانشگاه آزاد ضمن  تاکید بر اجرای دقیق  این بخشنامه‌ اضافه کرد: همه مدیران واحدهای دانشگاه نسبت به این موارد مسئولیت دارند و نباید اجازه دهند فضای عمومی دانشگاه رها شده و دچار یک ولنگاری شود، هم باید نظارت و هم باید به موقع اقدام کنند، طوریکه فضای دانشگاه ما جلوه اسلامی داشته باشد.

وی ادامه داد: ما بدنبال این هستیم که خانواده‌های دانشجویان نگرانی‌ از تحصیل فرزندان خود در دانشگاه آزاد نداشته باشند و هم با این بخشنامه و هم با برنامه‌های دیگری که در آینده داریم مقدار زیادی از مشکلات فرهنگی  دانشگاه آزاد اسلامی حل و فصل خواهد شد.

* سعادتی: نگاه منتقدان بخشنامه ۸ ماده‌ای معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد سیاسی و حزبی است

محمدعلی سعادتی‌پاریزی نماینده رئیس دانشگاه آزاد در هیات نظارت بر تشکل‌های دانشگاهیان هم در رابطه با ابلاغ بخشنامه ۸ ماده‌ای معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد با بیان اینکه این بخشنامه تکمیل کننده بخشنامه‌های گذشته معاونت فرهنگی در این زمینه است، گفت: عده‌ای به انتقاد از این بخشنامه پرداخته‌اند که گمان می‌رود با نگاه سیاسی و حزبی به این موضوع وارد شدند چرا که در گذشته هم چنین بخشنامه‌هایی بوده ولی سخنی به میان نیاورده‌اند چه بسا که این بخشنامه جامع‌تر و مفیدتر از بخشنامه‌های قبل است.

سعادتی ادامه داد: مگر جامعه دانشگاهی الگوی جامعه شهری ما نیست؟ چرا نباید جامعه دانشگاهی پرچم‌دار موازین انقلاب و اسلام در بخش حجاب و عفاف و آموزه‌های دینی و فرهنگی باشد.

نماینده رئیس دانشگاه آزاد در هیات نظارت بر تشکل‌های دانشگاهیان اظهار داشت: خانواده‌هایی که با مشقت‌های فراوان فرزندان خود را تربیت می‌کنند و به دانشگاه می‌فرستند امید دارند مسئولین امر مطابق ضوابط شرع، اسلام و انقلاب اسلامی عمل کنند و دانشگاه آزاد اسلامی باید در این امر از تمامی دانشگاه‌ها پیش‌رو تر و فعال‌تر باشد چرا که دانشگاه آزاد اسلامی روییده این انقلاب اسلامی است.

وی تاکید کرد: متاسفانه عده‌ای از مسئولین به عمد یا غیر عمد به خانواده‌ها خیانت می‌کنند و بعضا مشاهده شده در جامعه دانشگاهی فعلی به جای اینکه مروج فرهنگ اسلامی باشند مروج ولنگاری فرهنگی و بی حجابی هستند.

سعادتی تاکید کرد: متاسفانه بعضی از پوشش‌های فعلی جامعه دانشگاهی ما از فرهنگ برهنگی هم بدتر است که باید با آموزش فرهنگ درست این وضع اصلاح شود، در جوامع آکادمیک دنیا پوشش به سبک خاصی است چرا نباید در جامعه دانشگاهی ما هم چنین باشد؟

وی گفت: عده‌ای بدنبال برهنگی فرهنگی جامعه هستند ولی بدانند که سخت در اشتباه هستند، فرهنگ غنی این ملت که تمام دنیا به آن اذعان دارد پرچم حجاب و عفاف اسلامی که بذر شکوه بندگی است را به سلامت به نوک قله فرهنگ ایرانی اسلامی خواهند رساند.

سعادتی ادامه داد: در این بخشنامه علاوه بر مبحث حجاب و عفاف به جایگاه ارزشمند تکریم دانشجو هم اشاره شده است و تکریم دانشجو با برگزاری کنسرت‌های غیر اسلامی و مبتذل به دست نمی‌آید این بدین معنا نیست که دانشگاه آزاد اسلامی مخالف موسیقی است، قطعا مسئولین امر از موسیقی اسلامی و اصیل ایرانی حمایت کرده و از کنسرت‌های مبتذل که مروج فرهنگ غربی است جلوگیری به عمل می‌آید.

* ابراهیمی: لزوم تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری اجرای بخشنامه فرهنگی

مصطفی ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تهران هم در این خصوص به فارس گفت: نکات بسیار مهمی در این بخشنامه آورده شده است که می‌تواند بسیاری از مشکلات فرهنگی دانشگاه را برطرف کند، البته به شرطی که مسئولان واحدها به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: خواسته ما از معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد این است که کمیته‌ای را برای پیگیری اجرای این بخشنامه تشکیل دهد تا ان‌شاءالله با اجرای درست این بخشنامه شاهد حل مشکلات فرهنگی در دانشگاه آزاد باشیم.

* دستورعمل ۸ ماده‌ای معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد چه می‌گوید؟

به گزارش فارس، مدتی از ابلاغ بخشنامه ۸ ماده‌ای دانشگاه آزاد می‌گذرد، بخشنامه‌ای که منتقدان آن می‌گویند کاهش شور و نشاط را در فضای دانشگاه به دنبال خود دارد و موافقان آن این موضوع را قبول ندارند و می‌گویند این بخشنامه برعکس باعث ایجاد شور و نشاط واقعی در دانشگاه‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی بندهای مختلف این بخشنامه پرداخته‌ایم است:

* رصد مستمر فضای فرهنگی دانشگاه و رسیدگی به مسائل روزمره فرهنگی 

در یکی از بندهای این دستورالعمل آمده است که شورای تخصصی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به عنوان مرکز اصلی هدایت و تصمیم‌گیری برای برنامه‌های فرهنگی در واحدهای دانشگاهی است و برگزاری جلسات و تصمیمات آن اهمیت فراوان دارد و از روسای واحدهای دانشگاهی خواسته شده که جلسات شورای فرهنگی را به صورت منظم و فعال تشکیل داده و ضمن رصد مستمر فضای فرهنگی دانشگاه، سیاست‌گذاری بهینه و رسیدگی به مسائل روزمره فرهنگی، نسبت به انجام وظایف مندرج در آیین‌نامه، اقدام و صورتجلسه شورای فرهنگی را به اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه ارسال کنند.

مسلما رصد مستمر فضای فرهنگی دانشگاه و رسیدگی به مسائل روزمره فرهنگی و تهیه صورتجلسه از اقدامات صورت گرفته می‌تواند تاثیرات بسیاری را در شناسایی مشکلات و مسائل فرهنگی روز دانشگاه آزاد داشته باشد.

*  تاکید بر برگزاری منظم و فعال جلسات هیات‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی در واحدهای دانشگاهی

معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در بند دوم این دستور عمل تاکید کرده که جلسات هیات‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی در واحدهای دانشگاهی با توجه به اهمیت موضوع به صورت منظم و فعال، طبق ضوابط و مندرجات «آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان»، تشکیل و گزارش تصمیمات و صورتجلسه مربوطه به اداره کل تشکل‌‌های اسلامی- سیاسی دانشگاه ارسال شود.

مصطفی ابراهیمی از اعضای بسیج دانشجویی در این خصوص به فارس، گفت: این بند از بخشنامه بسیاری از مشکلاتی که در گذشته وجود داشت را برطرف می‌کند و ان‌شاءالله در صورت اجرای درست آن منشاء اتفاقات مثبتی خواهد شد.

* لزوم رعایت عفاف و حجاب و پرهیز از استعمال دخانیات در فضای دانشگاه

یکی از موارد مهم این دستور العمل فرهنگی دانشگاه آزاد بحث تاکید بر موضوع سلامت فضای عمومی دانشگاه و رعایت هنجارهایی مانند عفاف و حجاب و پرهیز از استعمال دخانیات در فضای دانشگاه است. همچنین تاکید شده تا علاوه‌ بر تدابیر مناسب فرهنگی از قبیل برگزاری کارگاه‌ها، نشست‌ها و جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ که به ارتقای شناخت و معرفت دینی و فرهنگی دانشجویان و همکاران دانشگاهی می‌انجامد، اقدامات اجرایی مرتبط هم نیازمند است و از روسا و مسئولان فرهنگی واحدهای دانشگاهی خواسته شده تا نسبت به تحقق صحیح و همه جانبه این امر اهتمامی ویژه و به تناسب نیازهای عینی هر واحد دانشگاهی، تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

اگر تا به حال مسیرتان به یکی از دانشگاه‌ها خورده باشد، ممکن است با برخی از مسائل برخورد کنید که باعث تعجب‌تان شده باشد، مثل سیگار کشیدن چند دانشجو در محوطه دانشگاه، که گاهی این مسئله در میان دانشجویان دختر هم دیده می‌شود یا اینکه برخی مواقع هم با پوشش‌های عجیبی که در شان دانشجو نیست، مواجه می‌شوید. این بند از دستورالعمل می‌تواند در صورت اجرای صحیح و البته همکاری همه دانشجویان برای ساختن دانشگاهی در شان یک جوان ایرانی، بسیاری از این ناهنجاری را رفع کند.

مدیران قبلی دانشگاه آزاد در گذشته بخشنامه‌هایی درباره حجاب و عفاف داشتند، ولی برخی از این بخشنامه‌ها آنچنان تدوین می‌شد که صدای تشکل‌های دانشجویی و اساتید انقلابی دانشگاه را در می آورد، در یکی از این موارد در سال ۹۳ بخشنامه‌ای به مدیران فرهنگی واحدهای آن زمان دانشگاه آزاد ابلاغ شد که اعتراض‌های تندی را بدنبال خود داشت، یکی از تشکل‌های بسیجی در آن زمان در بیانیه‌ای در خصوص این موضوع تاکید کرد: « ریاست و معاونت‌های عالی رتبه دانشگاه آزاد اسلامی دست به عملی زده اند که تکمیل کننده پروسه بی‌خیالی آنها به مقولات فرهنگی و خصوصا بحث مهم عفاف و حجاب است.

در توضیح چرایی ابلاغ این دستور العمل در این ظرف زمان همین بس که زمانی دستور العمل فوق صادر شد که موج مطالبه گری‌های اجرای قانون عفاف و حجاب چه از منابر رسمی مانند نماز جمعه و چه از سوی مردم و رسانه‌ها شدت گرفته بود و از همه دستگاه ها انتظار می‌رفت تا این قانون را با قوت اجرایی کنند. این در حالی است که بررسی  متن این مصوبه نیز به خوبی اهداف تدوین کنندگان آن را نیز که همان آزاد گذاشتن بی قید و بند دانشجویان در فضای دانشگاه است را هویدا می‌کند؛ در مصوبه فوق علت عدم تذکر عفاف و حجاب را به دانشجویان، واگذاری این مقوله(حجاب) به نهادهای فرهنگی می داند! »

اینکه معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در بخشنامه اخیر خود چه مسائلی را مطرح کرده که موجب نگرانی برخی منتقدان شده است، موضوعی‌ است که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

ولی در یک نگاه کلی می‌توان گفت، بحث عفاف و حجاب، کنسرت های موسیقی، اردوهای مختلط، ناهنجاری‌هایی مانند استعمال دخانیات در محیط دانشگاه و لزوم توجه بیشتر به دانشجویان و اساتید انقلاب از مهمترین بخش‌های این دستورالعمل ۸ ماده‌ای است که معاونت فرهنگی بر اجرای دقیق آن اصرار و تاکید دارد و به نوعی به مدیران دانشگاه آزاد نسبت به رعایت و اجرای آن هشدار می‌دهد.

* برگزاری اردوهای دانشجویی به صورت مختلط، تحت هیچ شرایط و عنوانی مجاز نیست

معاونت فرهنگی دانشگاه بند چهارم این دستورالعمل، برگزاری اردوهای فرهنگی، علمی و ورزشی در دانشگاه‌ها را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانسته و تاکید کرده‌است که برگزاری این اردوها به صورت مختلط، تحت هیچ شرایط و عنوانی مجاز نیست و از روسای واحدهای دانشگاهی خواسته تا در راستای تحقق این امر و اجرای «آیین‌نامه اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» مصوب جلسه ۲۹۷ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، دستور لازم را در خصوص اجرای هر چه بهتر این آیین‌نامه صادر کنند.

همانطور که در این بند از دستورالعمل اشاره شده شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها در مصوبه «آیین‌نامه اردوهای دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی» برگزاری اردوهای مختلط را ممنوع کرده است و این بند از آیین‌نامه هم تاکیدی است بر اجرای همین مصوبه که از گذشته هم وجود داشته ولی متاسفانه گاهی جدی گرفته نشده است. مدریت فرهنگی دانشگاه آزاد با اضافه کردن این بند عزم خود را برای اجرای دقیق این بند جزم کرده و به گفته مسئولان این دانشگاه اجرای آن را پیگیری خواهند کرد.

* برگزاری کنسرت‌های موسیقی در محیط‌های دانشگاهی ممنوع است

اجرای برنامه‌های موسیقی در دانشگاه موضوع دیگری است که مورد تاکید معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد قرار گرفته و در دستور العمل ۸بندی، هرگونه برنامه موسیقی در دانشگاه را تنها بر اساس آیین‌نامه «برنامه‌های موسیقایی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی سراسر کشور» مصوب جلسه ۲۷۷ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی درنظرگرفته است که براساس آن «برگزاری کنسرت‌های موسیقی در محیط‌های دانشگاهی ممنوع است و واحدهای دانشگاهی تحت هیچ عنوان یا مراسمی مجاز به برگزاری آن نیستند.

* رعایت جوانب شرعی، اخلاقی و شئون علمی و دانشگاهی در برگزاری آیین استقبال از دانشجویان جدید و جشن‌های فارغ‌التحصیلیموضوع برگزاری کنسرت‌های موسیقی در دانشگاه‌ها چند سالی است که مطرح شده و از مسائلی است که مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت و مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد نیز بر همین اساس و همچنین براساس مصوبه‌ مذکور ممنوعیت برگزاری کنسرت‌های موسیقی در محیط‌های دانشگاهی را مجددا به مسئولان واحدهای دانشگاهی تاکید می‌کند.

در بند ششم این دستور عمل آمده است که « آیین فرهنگی استقبال از دانشجویان جدید و جشن‌های فارغ‌التحصیلی از جمله برنامه‌هایی است که مسئولیت برگزاری آن بر عهده معاونت دانشجویی و فرهنگی هر واحد است لذا مقتضی است معاونان دانشجویی و فرهنگی واحدهای دانشگاهی، ضمن برنامه‌ریزی دقیق، هر ساله نسبت به برگزاری آن با رعایت جوانب شرعی، اخلاقی و شئون علمی و دانشگاهی در یک روز معین اقدام و از رهاکردن این مهم و یا واگذاری آن به افراد غیر مسئول و یا گروه‌های فاقد هویت رسمی، پرهیز کنند.

تاکید معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد به رعایت جوانب شرعی، اخلاقی و شئون علمی و دانشگاهی در برگزاری آیین استقبال از دانشجویان جدید و جشن‌های فارغ‌التحصیلی نشان از اتفاقات و ناهنجاری‌هایی دارد که در گذشته در برخی از این برنامه رخ می‌داد، اتفاقاتی که ارزش یک برنامه دانشجویی خدشه‌دار می‌کرد. مدیران جدید دانشگاه آزاد با ابلاغ این بند از دستورعمل سعی دارند تا یک شکل مناسب به چنین برنامه‌هایی بدهند، تا هم در شان دانشجو باشد و هم جوانب شرعی در آن رعایت شود.

* مسئولان واحدهای دانشگاه‌آزاد به دانشجویان و استادان انقلابی برای نقش آفرینی میدان بدهند

در بند هفت این دستور عمل تاکید شده که « ثمربخش بودن هرگونه فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها در گرو محوریت بخشی به دانشجویان و استادان دغدغه‌مند، فعال و با انگیزه است و نقش محوری دانشجویان و استادان مومن، انقلابی و مسئولیت‌شناس هیچ‌گاه نباید از توجه مسئولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی پنهان بماند» بر همین اساس هم مدیران واحدهای دانشگاهی بویژه معاونت‌های فرهنگی و دانشجویی خواسته شده در عموم برنامه‌های فرهنگی واحد محل خدمت، نسبت به میدان دادن برای نقش آفرینی دانشجویان و استادان انقلابی، توجه همه جانبه مبذول کنند.

عدم میدان‌دادن به دانشجویان و اساتید انقلابی هم مسئله‌ای بود که در سال‌های گذشته همواره جزو گلایه های اصلی این طیف از اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد بود، حال با ابلاغ این دستورعمل امیدهای زیادی در دا انها پدید امده و امیدوارند تا بتوانند تاثیرگذاری بیشتری در مسائل مختلف در دانشگاه آزاد داشته باشند.

* لزوم  نظارت مستمر معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاه آزاد بر فضاهای خدماتی (سلف سرویس‌ها، خوابگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سرویس‌های ایاب و ذهاب)

بند ۸ این بخشنامه به بحث تکریم دانشگاهیان و ارباب رجوع پرداخته شده و تاکید کرده است: « تکریم دانشجو، استاد و ارباب رجوع و رعایت شأن دانشگاه در همه ابعاد فرهنگی، آموزشی و پژوهشی، وظیفه‌ای الهی و انقلابی و تکلیفی قانونی بر عهده همه مسئولان و مدیران محترم دانشگاه است. در همین راستا نظارت مستمر بر فضاهای خدماتی، از قبیل سلف سرویس‌ها، خوابگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سرویس‌های ایاب و ذهاب و … هیچ‌گاه نباید مورد غفلت مسئولان امر بویژه معاونان و مدیران فرهنگی دانشجویی قرار گیرد. انتظار آن است که با تلاش، نظارت مستمر و رفع کاستی‌های احتمالی در این حوزه، نمونه‌ای کامل از تکریم و پاسداشت شأن دانشگاه اسلامی به عموم دانشگاهیان عرضه شود.»

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد از معاونان فرهنگی واحدها خواسته است که با نظارت مستمر خود کاستی‌های این حوزه را رفع کنند.

* نگاه منتقدان به بخشنامه فرهنگی دانشگاه آزاد

برخی از متقدان به این بخشنامه می‌گویند که معاونت فرهنگی و مدیران جدید دانشگاه آزاد تلاش دارند با این بخشنامه‌ها یک فضای خفقان در دانشگاه ایجاد کنند چراکه چنین بخشنامه‌هایی تنها باعث نگرانی دانشجویان خواهد شد.

فضای مجازی هم بی‌تاثیر از ابلاغ این بخشنامه نبود و میان موافقان و منتقدان این بخشنامه پیام های زیادی رد و بدل شد، برخی از دانشجویان منتقد اعتقاد داشتند که این بخشنامه در نهایت به دیوارکشی میان دانشجویان و جداسازی دختران از پسران خواهد انجامید. آنها معتقد بودند که با توجه به شرایط نحوه پذیرش دانشجو و مبالغی که از دانشجویان در دانشگاه آزاد گرفته می‌شود این اقدامات در نهایت مشکلاتی را برای دانشگاه ایجاد خواهد کرد.

به گزارش فارس، هم اکنون این بخشنامه ابلاغ شده و باید دید در آینده چه تاثیرات مثبت یا منفی‌ای بر روی مباحث فرهنگی دانشگاه آزاد خواهد داشت.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi