پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

10:15:46 - شنبه 1 اردیبهشت 1397
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در نشست تخصصی نقش زیست فناوری در تامین امنیت غذایی مطرح شد؛
امنیت غذایی از مولفه های مهم امنیت ملی است / ۹۰ درصدآب کشاورزی استان کرمان از آبهای زیرزمینی است
یکی از مشکلات اساسی بخش کشاورزی در استان این است که ۹۰ درصد آب کشاورزی از آبهای زیرزمینی است.

به گزارش “دانشجوآزاد” روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه ۹۷، نشست تخصصی نقش زیست فناوری در تامین امنیت غذایی در شرایط کم آبی، به همت پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه  و ستاد توسعه زیست فناوری در تامین امنیت غذایی در شرایط کم آبی و با حضوردکتر محمدی نژاد؛ رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه، مهندس سعیدی؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، مهندس کمال الدینی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان، پروفسور واتانابه؛ رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه تسوکوبای ژاپن،  جمعی از مدیران، مسئولان و دانشجویان، در تالار وحدت دانشگاه، برگزار شد.

جلسه با تلاوت آیات از کلام الله مجید و سرود جمهوری آغاز شد.

 دکتر محمدی نژاد؛ رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه و دبیر برگزاری همایش ضمن خیر مقدم،  از تمامی کسانی که در برگزاری این همایش زحمت کشیدند تقدیر و تشکرکرد.
رئیس پژوهشکده فناوری تولیدات گیاهی دانشگاه، با اشاره به ضرورت برگزاری این همایش و تاکید بر سه کلید واژه، امنیت غذایی، کم آبی و زیست فناوری گفت: امنیت غذایی از مولفه های مهم امنیت ملی است و برای امنیت ملی تهیه غذای سالم و کافی برای افراد جامعه بشری لازم است. هم در دسترس بودن غذا، سالم بودن غذا، البته در شرایطی که بحران آب و منابع تولید را داریم باید راهکارهای اساسی در خصوص مدیریت هدفمند و هوشمند، تغییر الگو با بهره گیری بهینه از همه فناوری ها از جمله زیست فناوری داشت.

دبیر همایش در خصوص بحران آب گفت: بحران آب سایه سیاهی بر کشاورزی گذاشته و هوشمندی در اتخاذ سیاست های و کلان و راهبردی تعیین کننده است. زیست فناوری که قرار است ۳ درصد بازار بین المللی را در اختیار بگیرد، در زمینه تامین نهال‌های زیستی، مثل سموم و کودهای زیستی، نهال‌های کشت بافت و مهندسی ژنتیک بسیار اثر گذاراست.  در مواردی که اصلاح سنتی نمی‌تواند راهگشا باشد  مهندسی ژنتیک، امید بخش تولید ارقام مقاوم است واین ارقام مقاوم به حل و کم آبی کمک می کند.

مهندس سعیدی؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، در خصوص وضعیت کشاورزی استان گفت: در حال حاضر یکی از مضعلات اصلی بخش کشاورزی که از چندین سال پیش بوده بحث کمبود آب، خشکسالی و کیفیت پایین آب است. که دو موضوع برعهده بخش کشاورزی است یکی تامین مواد غذایی و دیگری امنیت غذایی که نیاز جامعه را برطرف می کنند. در استان یکی از قطب های مهم بخش کشاورزی کشور است ۳۰ درصد اشتغال شاغلین در بخش کشاورزی است و تقریبا یک ممیز ۴  دهم باغات در کرمان وجود دارد که یک استان باغی است و محصولات با ارزش افزوده مناسب تولید کرد محصولات باغی که آب کمتری استفاده می کنند محصولاتی مثل پسته، گردو، کرک، کشت های جالیزی، و خرما استان کرمان مقام اول را دارد که همگی محصولات باغی هستند و در زمینه گلخانه ها مقام دوم و مرکبات مقام سوم رادر کشور به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه گفت:  ۹۰ درصدآب کشاورزی از آبهای زیرزمینی که یکی دیگر از مشکلات اساسی بخش کشاورزی در استان است که تمام آب کشاورزی از منابع آبهای زیرزمینی تامین می شود، اما یکسری کشت‌هایی انجام می گیرد که بازده اقتصادی ندارد. در سالهای گذشته،  توسعه بیش ازحد کشاورزی هم در باغات و هم در زراعت، صورت گرفته و  همیشه متهم هستیم که بیشترین آب( آبهای زیرزمینی) را بخش کشاورزی استفاده می کند. ولی بخش کشاورزی سایر نقاط دنیا از آب سبز، بارندگی، سده ها، چشمه ها و رود خانه استفاده می کنند اما ما، بیش از ۹۰% از ابهای زیر زمینی در بخش کشاورزی استفاده میکنیم بنابراین ما باید به سمت کشت هایی برویم که اقتصادی هستند و بعضی از محصولات استراتژیک را حتی اگر لازم است، محدود کنیم. تغییر اقلیم نیز یکی از مواردی است که در بخش کشاورزی محدودیت ایجاد کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، برنامه هایی برای کشاورزی در دستورکارسازمان قرار گرفته شامل توسعه کشت های گلخانه ای، طرح ۷۵۰ هکتار کشت گلخانه ای هیدرو پونیک، حذف کشت های که بازده اقتصادی پایین دارند وآب زیادی مصرف می کنند کشت های حفاظتی، سیستم مکانیزه تر شدن کشاورزی و بهره برداری بهتر از محصولات کشاورزی را در دستور کار قرارگیرد.

مهندس کمال الدینی؛ رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان، سخنان علمی و تخصصی خود را در قالب پاورپوینت ارائه داد.

در ادامه این همایش پروفسورواتانابه؛ رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه تسوکوبای ژاپن سخنان خود رادر قالب پاورپوینت ارائه کرد و جلسه بصورت تخصصی به کار خود ادامه داد.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi