پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

9:27:28 - سه شنبه 17 بهمن 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
در گفتگو با روزنامه‌نگار ارمنی مطرح شد؛
اعتراض زنان ارمنی به حجاب اجباری و پاسخ شهید بهشتی
روزنامه نگار ارمنی با اشاره به برخی خاطرات ابتدای انقلاب می گوید: خاطرم هست که به عنوان خبرنگار رفته بودم سراغ شهید بهشتی که رئیس دیوان عالی عدالت بودند و جمعی از زنان ارامنه اعتراض داشتنتد که ما نمی توانیم حجاب داشته باشیم و خب اصلا در احکام دینی ما این اجبار وجود ندارد.

به گزارش “دانشجوآزاد” به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وارطان داویدیان در ابتدای گفتگو بعد از آنکه تاریخچه کوتاهی از ارامنه تشریح می کند، با اشاره به اطلاعات ضعیف عموم مردم از ارامنه می گوید: بسیاری از مردم تصور می کنند ارامنه خارجی هستند! در حالی که من یک ایرانی هستم و دقیقا در همین خیابان اجاره دار به دنیا آمده ام. این یک اشتباه مصطلح است که دوستان مسلمان ما گمان می کنند ارامنه ایرانی نیستند و تصور می کنند ما همین چند سال پیش به ایران مهاجرت کرده ایم. ارامنه در ایران خارجی نیستند و مثل سایر هموطنان، ایرانی محسوب می شوند.

داویدیان ادامه می دهد: ما درست مثل شما ایرانی هستیم؛ فرق ما این است که ما اصلیت ارمنی داریم، معتقد یه مسیحیت هستیم و نسل در نسل زبان ارمنی را در میان خودمان حفظ کرده ایم.

روزنامه نگار ارمنی در ادامه برایمان از دوران انقلاب اسلامی می گوید و از شروع فصل جدید زندگی اش که تجربیات جسورانه ای را برایش رقم زده است.

داویدیان می گوید: حکومت پهلوی مردم را تحت فشار گذاشته بود و این فشار مسلمان و مسیحی نمی‌شناخت همه ما از حکومت شاهنشاهی ناراضی بودیم و برای ایجاد تغییر در وضعیت کشور تلاش می کردیم. وضعیت زندگی ما چه پیش از انقلاب و چه پس از آن راحت و آزادانه بوده است؛ البته باید بگویم که در سال های ابتدایی بعد از انقلاب ما با مشکلاتی مواجه بودیم که خب ناشی از عدم شناخت کافی طرفین از یکدیگر بود. ما با حکومت اسلامی آشنا نبودیم، حکومت هم با اقتضائات فرهنگی ارامنه و مسیحیان آشنا نبود و همین مسئله موجب میشد تا برخی مشکلات ایجاد شود.

روزنامه نگار ارمنی با اشاره به برخی خاطرات ابتدای انقلاب می گوید: خاطرم هست که به عنوان خبرنگار رفته بودم سراغ شهید بهشتی که رئیس دیوان عالی عدالت بودند و جمعی از زنان ارامنه اعتراض داشتنتد که ما نمی توانیم حجاب داشته باشیم و خب اصلا در احکام دینی ما این اجبار وجود ندارد؛ ایشان که سال ها در آلمان زندگی کرده بودند حرف بسیار جالبی زدند. شهید بهشتی در جواب ارامنه گفتند بروید یک عکس از حضرت مریم بیاورید که ایشان در آن عکس حجاب ندارند! اگر یک چنین تصویری از حضرت مریم وجود دارد و شما به آن معتقدید من هم می گویم که بروید هر کار دلتان می خواهد در مورد وضعیت پوششی خودتان بکنید!!!

داویدیان ادامه می دهد: این حرف برای من خیلی جالب بود؛ دیدم ایشان درست می گوید ولی خب پذیرش این موضوع قدری سخت است برای ارامنه، چون همه مسیحیان در سراسر دنیا به عنوان یک عرف نانوشته وضعیت پوششی آزادانه ای دارند، هر چند که به قول ایشان حضرت مریم دارای حجاب کامل بوده اند و ما به این موضوع ایمان داریم.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi