پايگاه خبری تحليلي دانشجو آزاد

8:55:55 - سه شنبه 10 بهمن 1396
داغ کن - کلوب دات کام Balatarin اشتراک گذاری در فیس بوک تویت کردن این مطلب
از شهدای انقلاب در کرمان چه می‌دانید؟
مردم غیور استان کرمان همپای سایر هموطنان خود در حماسه انقلاب ۵۷ حضور پر رنگ داشته و نقش آفرین صحنه های بی بدیل شدند ؛ سهم مردم انقلابی کرمان در این برهه از زمان، تقدیم ۲۳شهید والامقام می باشد.

به گزارش “دانشجوآزاد” ماههای پایانی سال ۱۳۵۷ یادآور روزهای شور و هیجان و حماسه ،روزهای قیام یک ملت مظلوم و ستمدیده علیه حاکمان ظلم و جور می باشد .مردم غیور استان کرمان همپای سایر هموطنان خود در این حماسه انقلابی حضور پر رنگ داشته و نقش آفرین صحنه های بی بدیل شدند . سهم مردم انقلابی کرمان در این برهه از زمان، تقدیم ۲۳شهید والامقام می باشد که در ادامه زندگینامه برخی از آنها را بررسی می کنیم:

 

شهید محمدحسین انصاری اولین شهید دوران مبارزات انقلاب اسلامی در استان کرمان است که در تاریخ۳۰تیر۵۷  در میدان ابراهیم شهرستان رفسنجان هنگام تظاهرات علیه شاه بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید؛ او اکنون در گلزار شهدای علی آباد نوق شهرستان رفسنجان آرام گرفته است.
۱۶ مرداد ماه سال ۴۲ کودکی در یکی از روستاهای شهرستان انار به دنیا آمد که او را محمود نام گذاشتند، او هم همانند دیگر دوستان هم دوره ای خود در تظاهرات شرکت داشت تا اینکه در ۱۸ آذر سال ۵۷ در جاده انار – نوق بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید.
شهید خلیل اصغری نیز اولین روز از دومین ماه فصل تابستان سال ۱۳۳۰ در شهر نی ریز از توابع شهرستان شیراز به دنیا آمد پدرش کارگر بود اگر چه او سواد خواندن و نوشتن نداشت اما ۲۳ آذرماه سال ۵۷ برای آزادی و استقلال ملت در مسجد جامع شهر سیرجان به شهادت رسید.

شهید محمد باقدرت جوپاری، هفتم اردیبهشت ماه ۱۳۱۵ در شهر جوپار کرمان متولد شد، پدرش محمود و مادرش زهرا نام داشت، وی در ۲۴ مهر سال ۵۷ در حادثه آتش سوزی مسجد جامع کرمان توسط عمال رژیم شاهنشاهی بر اثر اصابت گلوله به شهادت رسید؛ مزار او در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

حسن توکلی زاده راوری، دیگر لاله این خطه در سال ۴۲ دنیا آمد تا دوم راهنمایی درس خواند و در ۱۷ آذرماه سال ۵۷ در زادگاهش هنگام شرکت در راهپیمایی به شهادت رسید.
شهید سید حسین حسینی گوگی، در هفت خرداد سال ۳۴ در شهر گلباف از توابع شهرستان کرمان به دنیا آمد تا پایان مقطع ابتدایی درس خواند او که کارمند شرکت ذغال سنگ بود در ۲۴ آذرماه سال ۵۷ در مسجد امام شهر کرمان به فیض شهادت نائل شد.

فرامرز دادبین، دیگر شهید انقلاب است که در ۲۵ آذرماه ۵۷ در مسجد جامع زادگاهش شهرستان کرمان بر اثر تیر اندازی توسط رژیم شاهنشاهی به شهادت رسید.

شهید دادبین در ۹ شهریور ماه سال ۳۹ در شهر کرمان به دنیا آمد پدرش قاسم و مادرش فاطمه نام داشت او تا پایان مقطع کارشناسی در رشته مکانیک درس خواند.
حسن قدیری اناری، از شهدای انقلاب نهم فروردین ماه سال ۳۹ در شهر انار به دنیا آمد و در ۱۸ آذر ۵۷ در جاده انار نوق هنگام تظاهرات به شهادت رسید.

سید محمدرضا میرافضلی، دیگر شهید استان کرمان است که در سال ۳۳ در شهرستان رفسنجان متولد شد تا پایان مقطع متوسطه در رشته انسانی درس خواند و دیپلم گرفت و در آذر ماه سال ۵۷ در رفسنجان زمان تظاهرات علیه رژیم پهلوی با اصابت گلوله به شهادت رسید.
مزار وی در گلزار شهدای عباس آباد رفسنجان واقع است برادر او ˈسید حمیدˈ نیز به شهادت رسیده است.

غلامحسین مهدوی، در ششم اسفند ماه سال ۱۳۰۹ در شهرستان کرمان دنیا آمد او که شغل خود را خیاطی انتخاب کرده بود در ۲۴ آذر سال ۵۷ در مسجد امام کرمان به شهادت رسید مزار او در گلزار شهدای زادگاهش واقع است.

مسعود ستوده نیا، در ۶ آذرماه سال ۲۴ در سیرجان متولد شد پدرش محمد علی و روحانی بود، او که تا پایان مقطع ابتدایی درس خواند و در ۱۵ خرداد سال ۴۲ در فلکه شاهچراغ شیراز به شهادت رسید.
مزار وی در گلزار شهدای دار السلام قدیم شیراز واقع شده است.

حسن فدایی در ۱۰ شهریور سال ۳۷ دنیا آمد تا پایان مقطع کاردانی در رشته مکانیک درس خواند و در ۱۳ آذر ماه سال ۵۷ در شهر جوپار کرمان توسط گروه ها ضد انقلاب به شهادت رسید.
مزار او در جوپار کرمان واقع است.

اکبر مقیمی، دیگر شهید انقلاب شهرستان رفسنجان است که در سال ۲۶ در روستای کریم آباد این شهرستان به دنیا آمد.
او که تا پایان مقطع ابتدایی درس خواند و در کارگاه کوره پزی مشغول به کار بود در ۱۰ دیماه سال ۵۷ در شهر رفسنجان هنگام تظاهرات به شهادت رسید مزار او نیز در گلزار شهدای این شهر قرار گرفته است.

حمید نامجو باغینی، در ۲۸ مرداد سال ۳۹ در روستای باغین شهرستان کرمان به دنیا آمد تا پایان مقطع متوسطه درس خواند و شغل معلمی را پیشه خود ساخت.
شهید نامجو باغینی در ۲۴ آذرماه سال ۵۷ در مسجد امام کرمان هنگام تظاهرات علیه رژیم طاغوت براثر اصابت گلوله به شهادت رسید.

علی ندافیان، در ۱۱ آبان سال ۳۷ در روستای یوسف آباد شهرستان رفسنجان متولد شد دانش آموز سال چهارم متوسطه بود که در ۱۸ آذرماه سال ۵۷ در جاده انار نوق زمان شرکت در تظاهرات به شهادت رسید.

غلامرضا یزدان شناس، ۳۰ مهر سال ۳۵ درشهر ماهان شهرستان کرمان به دنیا آمد او که تا مقطع راهنمایی درس خوانده بود در کارخانه سیمان نیز مشغول به کار شد و در ۲۴ مهر سال ۵۷ در حادثه آتش سوزی مسجد جامع شهرکرمان به شهادت رسید.

طلعت علیمحمدی جوشانی، شهیده انقلاب است که در ۱۰ تیرماه سال ۱۳۱۰ در روستای جوشان گلباف متولد شد این شهیده در ۲۹ دیماه ۵۷ در زادگاهش و در هنگام تظاهرات به شهادت رسید.

پاتوق دانشجوها کوثر سایت زنان کویر تابناك وب تابناك وب logo-samandehi